fbpx
Uutiset

Alkossa ei kerry bonuspisteitä!

Alkosta ei kerry bonusta, ei plussapisteitä eikä kanta-asiakkuusalennuksia! Kassa naureskeli bonuskortilleni joulun alla ja epäili alennusten antavan odottaa toistaiseksi itseään.
Miksi ihmeessä? Kaikkialla muualla asiakkaalta kysytään kanta-asiakkuutta, jotta ostoksesta voidaan myöntää alennuksia välittömästi tai kerryttää säästöihin oikeuttavia pistetilejä.

Kortteja on joka lähtöön ja lähes joka myymäläketjulla. Jopa yksittäiset myymälät, kampaamot, kuntosalit, pelikasinot, laivat, kahvilat, pikaruokalat, postimyyntiyritykset ja lentoyhtiöt antavat kanta-asiakkailleen etuuksia. Lisäksi kirjasto-, liikuntakeskus-, pankki-, luotto-, henkilö-, lehdistö-, kela- ja ajanvarauskortit pulskistuttavat lompakoita kohtuuttomasti. Osa jäsenyyksistä jopa maksaa.

Mitä kummaa tekee etukortilla, jonka on hankkinut saadakseen kertaostoksestaan kanta-asiakasalennuksen. Kertakortteja tuntuu siunaantuvan vähän joka liikkeestä. Jos haluaa kuukauden kanta-asiakasalennuksen, on liityttävä kanta-asiakkaaksi yhtä hyvin huonekaluliikkeessä kuin kampaajalla.

Kortteilla tavoitellaan sitovaa asiakassuhdetta. Keskittäminen kasvattaa vuotuisen säästön pottia. Hyöty leviää käsistä, kun erilaisten korttien määrä kasvaa. Kuluttaja unohtaa keskittämisen ja keskittyy tarkistamaan, ettei mahdollinen kerta-alennus mene sivu suun kortittomuuden vuoksi.

Korttteja vastustava kansalainen ei taida selvitä kortitta. Vaikkei kanta-asiakkuuksia, pankki- ja luottokortteja hankkisi, on haettava vähintään henkilökorttina toimiva kelakortti.

Edessä on väkisinkin kortti-inflaation aiheuttama uudistuminen. Ensimmäiset merkit ovat jo ilmassa. Stockmann ja Sampo ovat kehittäneet yhteisen pankkikortin, joka toimii myös kanta-asiakaskorttina. Samoin Tradekan Ykkösbonuskorttiin voi yhdistää MasterCard-luottokortin ja välttää samalla luottokortin vuosimaksut.

Kuluttaja odottaa yhtä sirukorttia, johon voi ladata kaikki tarvittavat kortit aina kelakortista lähikaupan kymmenen leiman keruukorttiin. Sisältö olisi sirulla, joten kortti voisi olla vaikka aivan yksivärinen ja tunnukseton. Sillä nostettaisiin rahaa, sitä heilautettaisiin bussissa matkakorttina, sillä kerrytettäisiin lentoyhtiössä pistetiliä, lainattaisiin kirjoja ja avattaisiin työpaikan ovi.

Toinen vaihtoehto olisi kehitellä kännykästä kortit korvaava työväline, jonka muistista löytyisi palveluiden käyttöön tarvittava tieto.

Aika moni kuluttaja taitaa odottaa aikaa, jolloin tavarasta on turha odotella alennuksia korteilla tai kauniilla puheella. Alko on edelläkävijä, joka kohtelee asiakkaitaan reilusti ja tasavertaisesti turhia hötkyilemättä.

Menot