Uutiset

Alumiinivanteiden lukkopultit vielä melko harvinaisia

Kalliiden alumiinivanteiden ja samalla autonrenkaidenkin varkauksia estämään tarkoitetut lukkopultti- ja lukkomutterisarjat eivät vielä ole kovin yleisiä Suomen teillä liikkuvissa autoissa.

Hämeenlinnalaisen rengasliike Vianorin myyntipäällikkö Pertti Leimu kertoo, että heillä noin joka kymmenes alumiinivanteiden ostaja on tietoinen tuotteesta ja yleensä myös sarjan vanteidensa turvaksi ostaa.

Laadukkaimpien ja samalla kalleimpien alumiinivanteiden kauppaan lukkopultti- tai lukkomutterisarja tulee heillä mukaan automaattisesti.
Oman arvionsa niiden yleisyydestä koko maassa hän kertoo esimerkin kautta:

– Jos parkkipaikalla on 15 vuosimallien 1995-2000 autoa, niin niistä yhdessä on lukkopultit. Jos taas autot ovat sitä uudempia, niin pultit on noin puolessa autoista.

Uusimmat alumiinivanteiset autot on jo valmiiksi varustettu lukkopulteilla tai -muttereilla.

Hinnat tulleet alaspäin

Autoliitossa kyseisten turvavarusteiden uskotaan olevan lisääntymään päin.

– Niitä näkyy kaduilla ja teillä enemmän kuin viisi vuotta takaperin. Kalliita alumiinivanteita käytetään tänä päivänä jo melko paljon ja huoli niiden säilymisestä ajaa ihmisiä ostamaan lukkomutterisarjan. Niiden hankkiminen on enää vain murto-osa uusien alumiinivanteiden kustannuksista, tekninen asiantuntija Pasi Montonen huomauttaa.

Alumiinivanteiden hinnat vaihtelevat Leimun mukaan noin 300 eurosta yli 1 000 euroon. Lukkomutteri- ja lukkopulttisarjojen hinnat pyörivät 20-45 euron välillä.

– Ne tulivat Suomen markkinoille noin kymmenen vuotta sitten. Silloin halvimmat sarjat olivat nykyisten kalleimpien hintaisia. Kysynnän lisääntymisen myötä hinnat tulevat koko ajan alaspäin.

Kalleimmat lukkopultti- tai lukkomutterisarjat ovat automerkkikohtaisia, mutta halvemmissa on tarjolla yleismalleja. Sarjaan kuuluu autosta riippuen joko neljä lukkopulttia tai lukkomutteria eli yksi rengasta kohden sekä erikoisavain, jota ilman ne eivät aukea.

Laiska varas ei vaivaudu

Alumiinivanteita tai uusia renkaita himoitseville varkaille ne toimivat hieman samanlaisena hidasteena kuin rattilukotkin.

– Kun varkaat näkevät, että on erikoiskannalla oleva pultti tai mutteri, niin he menevät ja ottavat mieluummin vierestä toisen auton, jossa niitä ei ole.
Ammattimieheltäkin laadukkaimpien sarjojen rikkominen oikeilla työkaluilla teettää töitä puolesta tunnista tunti in, Leimu toteaa.

Toisinaan rengasliikkeissä sarjoja joudutaankin murtamaan asiakkaiden hukattua erikoisavaimensa. Tosin ainakin yhdellä valmistajalla on tarjota sarja, johon voi myöhemminkin tarvittaessa tunnistenumerolla tilata uu den avaimen.

Noin peukalonmittaisen avaimen säilyttäminen onkin oma ongelmansa – sen kun pitäisi aina kulkea autossa mukana mutta kuitenkin hyvässä piilossa mahdollisilta autoon tunkeutuvilta voroilta.

Sekä ylikonstaapeli Matti Nyberg Hämeenlinnan poliisista että korvauskäsittelijä Tuula Anttila vakuutusyhtiö Tapiolan Hämeenlinnan toimistosta kertovat, että alumiinivanne- ja rengasvarkauksista tulee ilmoituksia harvoin.

Varkauksia vähän

Vakuutusyhtiössä varkauksia hankaloittavia pultteja ja muttereita kannatetaan, mutta ainakaan Tapiolassa asiakas ei sellaisten hankkimisesta saa alennusta maksuihinsa.

Nyberg muistuttelee kansalaisia olemaan varovaisia ostaessaan ”pilkkahintaan kallista tavaraa”.

– Jos ostaa neljän tonnin vanteet viidellä sadalla, niin kyllä silloin pitäisi hälytyskellojen soida, Nyberg sanoo markkoja muistellen.

-Vähintään pitäisi tarkistaa ostotilanteessa myyjän henkilöllisyys sekä pyytää kuittia tai tiedustella, mistä tavara on hankittu. Varastetun tavaran ostaja voi syyllistyä kätkentärikokseen ja joutua luovuttamaan renkaat pois.

Susanna Lähdekorpi