Uutiset

Älytön lakko

Miksi valtavia tappiota tuottavia lakkoja saa vielä nykyaikana järjestää? Tässä on valtakunnallisesti niin suurista vahingoista kysymys, ettei ole koskaan rauhanaikana ollut.

Tulee konkursseja, kun liikennöitsijöiden ja metsäkoneurakoitsijoiden kalusto seisoo ja sähkö- ja lämpövoimalaitoksia pysäytetään.

Sahat, metsurit ja tuhannet kuljettajat joutuvat syyttöminä kärsimään paperin älyttömästä puuhailusta, kymmenettuhannet kärsivät.

Mistä lakko sitten johtuu? Osin siksi, että yritykset ulkoistavat toimintojaan, joka on täysin oikein. Annetaan työ niille, jotka sen halvemmalla ja jopa tehokkaammin tekevät.Ulkoistaminen on nykypäivän sana, näin on jo tehty pitkään muillakin aloilla.

Entäpä joulun ja juhannuksen seisokit? Jos yritys haluaa parempaa tulosta, niin tietenkään koneita ei pysäytetä näin lyhyeksi aikaa, koska se maksaa.

Onhan paperiväelle jo vuosia maksettu niin hyvää liksaa, että näistä on turha valittaa.

Mikä se tuntipalkka olikaan? Miettikää ja verratkaa muun teollisuuden työntekijöiden saamaan palkkaan. On paljon muitakin ammattialoja, kuten sairaalat, palo- ja pelastustoimi, poliisi, armeija, rajavartijat ja vartiointiliikkeet, joilla pakostakin joutuu puurtamaan juhlapäivinä.

Mainituilla ryhmillä ei myöskään kaikilla ole kovinkaan pitkää vapaa-aikaa kesällä.

Kyllä paperiväen nyt on saatava mitä pikimmin rivinsä kuntoon, ettei jatkossa kutsuisi kilometritehdas. Tämä on hyvinkin mahdollista globalisaation aikakaudella.

Teollisuus on jo varmaan tätä vakavasti harkinnut. Älkää sahatko sitä oksaa, jolla olette vahvasti istuneet.

Presidentti Urho Kekkonen sanoi jo 1960-luvulla, että lakko on vanhentunut ase. Se pitää edelleen paikkansa.

Rekkakuski

Päivän lehti

29.1.2020