Uutiset

Ari Laivola vaihtoi Porschen vanhaan sotaratsuunsa

Ari Laivolan ja perheen kuopuksen, Julle Laivolan, 15, odotettu kohtaaminen Porsche GT3 Cup Challengessa jää tältä kesältä näkemättä. Isä Laivola nimittäin yllätti pyyhkimällä pölyt kahdeksan vuotta huilanneen Seat Toledo Cupran yltä. Sillä Laivola aikoo kilpailla upouudessa Gran Tourismo -rataluokassa.

Laivola saavutti autolla heti ensimmäisellä täydellä kilpailukaudellaan 2006 SM-kultaa ja juhli vuotta myöhemmin hopeaa Super Touringissa.

– Hyvä, ettei tullut silloin myytyä autoa, vaikka siihen aikaan olisi ollut hyvin kysyntää, Laivola hymyilee.

– Se piti jo aikaisemmin ottaa vintiltä alas ja museoida. Nyt kun tämä uusi sarja tuli, suunnitelmat muuttuivat. Sitä on nyt ainakin sata tuntia laitettu ajokuntoon ja ajettu ensimmäinen testi, Laivola valottaa.

Rata-SM:n yhteydessä ajettava Gran Tourismo on harrastajapiireissä kypsynyt ajatus, joka keväällä sai siunauksensa lajiliiton tekniikan ja rata-autoilun lajiryhmissä. Luokan idea on lyhykäisyydessään yksinkertainen. Turvavarusteissa linja on totutun tiukka, kaikki muu on vapaata.

Ainoa tekninen sääntö on, että auton pitää muistuttaa jotain yleisesti myynnissä ollutta sarjatuotantomallia. Edes automallin ikää tai painoa ei ole rajattu. Avarakatseisuus edustaa liiton modernia linjaa ja ennen kaikkea sillä halutaan avata ratavarikon portit niin vanhoille autoille kuin uudempien kilpailumuotojen harrastajille. Esimerkiksi muutaman vuoden ajan harrastettu Time Attack on jo lyhyen historiansa aikana nostanut esiin uuden tyyppisiä autoja ja uusia rata-ajajia.

Lauantaina Jurvan Botniaringillä ensi kertaa esiintyvä Gran Tourismo yllätti jopa luokan ideanikkarit. Muutamassa viikossa listoille ilmestyi 27 ajajaa. Mukana on mm. lajin grand old man Pertti Kuismanen, 73. Kuismanen tuo radoille GT3-luokan Dodge Viperin. Toista ääripäätä edustaa Time Attackin Ahveniston rataennätyksen helatorstaina haltuunsa ottaneen Miika Toivosen 570-hevosvoimainen Lotus Exige. Auto on rakennettu katuautosta täysin suomalaisin voimin.

Laivolan ajama Seat on 2000-luvun puolivälissä tehdastiimin rakentama MM-tason vakioauto. Luokkaan mahtuu siis autoja laidasta laitaan.

– Autot jaetaan kahteen nopeusluokkaan. Alkava kesä on sisäänajokausi ja harkinnassa on jo, että muodostettaisiin kolmaskin nopeusluokka. Sääntöjä hiotaan nyt yhdessä ajajien kanssa, rata-autoilun lajipäällikkö Pekka Säynevirta kertoo.

Laivola ei lataa suuria odotuksia GT-kauteensa.

– Lähdetään nauttimaan ja pitämään hauskaa. Kukaan ei tässä vaiheessa tiedä, millaiset voimasuhteet luokkaan kehittyy. Tämä on kuitenkin hieno auto ajaa ja vaikka se varmasti suorilla häviää tehokkaammille autoille, on se mutkissa todella nopea, Laivola arvelee.

– Saavutin viime vuonna Porsche-sarjasta mitalin, joten se tavoite on saatu. Nyt voi vaihteeksi harrastaa rennosti. Myin auton pois ja päätimme, että on Jullen vuoro.

Lokakuussa 16 täyttävä Julle Laivola teki viime vuonna historiaa ajaessaan erikoisluvalla vain 14-vuotiaana Porsche GT3 Cup -autoa.

– Harmittaa, kun kisa meni piloille vaihdelaatikkomurheiden takia. Yritetään tällä kaudella ajaa kunnolla kilpaa. Vaikka olen enemmän rallimiehiä, on mukavaa kilpailla täysi kausi radalla. Se on taas hyvää oppia tulevaisuuteen, nuorukainen pohtii.

Porsche GT3 Cup Challenge starttaa 28. toukokuuta Julle Laivolan kotikilpailulla Ahveniston moottoriradalla.HäSa

Asiasanat