Uutiset

Arki ajaa yksityisautoilijaksi

Kun Hämeenlinna houkuttelee muuttajia pääkaupunkiseudulta, markkinoinnissa muistetaan aina mainita hyvät julkiset liikenneyhteydet ja se, ettei työssäkäynti Helsingissä vaadi omaa autoa.

Käytännössä kaupungissa on kuitenkin hyvin vaikea tulla toimeen ilman autoa.

Päivittäin Helsingissä työssäkäyvä ystäväni muutti Hämeenlinnaan asemanseudulle, jotta työmatkat sujuisivat ilman autoa eivätkä paisuisi kohtuuttoman pitkiksi.

Kaikki meni hyvin siihen saakka, kunnes pariskunta hankki lapsen. Vielä äitiyslomalla kauppaan, neuvolaan ja harrastuksiin oli helppo liikkua kävellen, mutta kun työhön paluun aika koitti, alkoivat hankaluudet.

Ystäväni toivetta perhepäivähoidosta ei kuunneltu, sillä keskustan alueella ei ollut yhtään vapaata paikkaa sen paremmin kunnalliselle kuin yksityiselle hoitajallekaan. Lähimmät päiväkoditkin olivat täynnä ja niinpä perheen yksivuotiaalle tarjottiin lopulta paikkaa moottoritien toiselta puolelta.

Aika pitkä vienti- ja hakumatka ilman autoa kulkevalle…

Sinnittelin itsekin aikoinaan keskustan asukkaana ilman autoa vuoden päivät.

Ensimmäistä kertaa autontarve iski oikein kunnolla siinä vaiheessa, kun aloimme haaveilla muusta kuin kerrostaloasunnosta. Auto oli tarpeen, jotta pääsi sunnuntaiaamuna asuntonäytölle Asevelikylään tai tihrustamaan Miemalan tonttitarjontaa.

Yksi tulee harvoin ilman toista. Monilla Hämeenlinnan asuinalueilla lapsiperhe tarvitsee käytännössä kaksi autoa. Yhä useammissa pihoissa näkee kolmekin autoa, kun perheen teinit tulevat mopoautoikään.

Kakkos- ja kolmosautoille on kuitenkin syynsä. Esimerkiksi Harvoilanmäestä ei pääse kaupunkiin julkisilla enää kello viiden jälkeen. Siinä jää lasten harrastukset vähiin, jos toinen vanhemmista käy iltatöissä.

Hämeenlinnalainen autoarki tulee monelle suuresta kaupungeista muuttavalle vastaan kuin märkä rätti päin kasvoja. Helsingin metro- ja raitiovaunureitistöön tottuneen on helppoa olla idealisti ja paheksua oman auton -saati kahden -käyttöä maakunnissa. Jopa synnyinkaupungissani Kuopiossa bussit kulkevat edelleen asuinalueilta keskustaan kolme kertaa tunnissa.

Toista se on täällä omakotitalovaltaisessa pikkukaupungissa. Kyse on yksinkertaisesti massasta: Hämeenlinnan seudulla ei ole tarpeeksi ihmisiä, jotka käyttäisivät julkista liikennettä.

Kun ei ole asiakkaita, ei ole vuoroja. Ja koska vuoroja on vähän, asiakkaita on entistä vähemmän…

Noidankehästä ei tunnu olevan ulospääsyä. Se vaatisi koko kaupungin aluerakenteen uusimisen: asuinalueiden tulisi olla rakennuskannaltaan mahdollisimman monipuolisia ja bussivuoroja tulisi olla tarjolla heti, kun uusi asuinalue perustetaan.

Näin kakkosauto jäisi ehkä kokonaan ostamatta, kun sen hankintaan ei olisi pakottavaa tarvetta -kolmannesta puhumattakaan.

Siihen saakka yksityisautoilu jatkuu kaupungissa nykyisellään. Valitettavasti.

riikka.happonen@hameensanomat.fi