Uutiset

Asiakas tekee myyjän työt

Kauempana, hitaammin ja työläämmin. Siinä on tiivistettynä suomalaisen kaupan muutos asiakkaan näkökulmasta.

Vielä jokunen vuosikymmen sitten asiakasta palveltiin pienissä lähikaupoissakin, nyt hoidamme lähes kaiken itse: ostosten valinnan, keräilyn, lastaamisen, pakkaamisen ja korttimaksun. Pian myös kaikki kassapalvelut.

Käväisimme viime viikolla pikaisesti Tampereen uudessa Ikeassa. Kun mukaan tarttui vain muutama ostos, eikä niiden kanssa viitsinyt jäädä jonottamaan, valitsimme niin sanotun pikakassan. Se oli parikymmentä senttimetriä leveä hylly, jonka päällä roikkui viivakoodinlukija sekä korttimaksulaite.

Homma sujui kohtuullisesti: koodit löytyivät helposti, eikä laitekaan temppuillut. Silti asioinnista jäi epävarma olo. Ostoskuitti piti tarkistaa moneen otteeseen ennen kuin uskalsi poistua kaupasta.

Viereisellä itsepalvelukassalla ei mennyt ihan yhtä hyvin. Joko vikaa oli viivakoodinlukijassa, puutteellisissa koodeissa tai käyttäjissä, mutta pikakassan valvojalla oli joka tapauksessa täysi työ itsepalveluostajien avustamisessa. Tavallinen kassajono soljui itsepalvelukassaa nopeammin.

Muutos itsepalveluyhteiskunnaksi näkyy kaupan alan työpaikoissa. Tilastokeskuksen tuoreen tutkimuksen mukaan kaupan alan työtunnit ovat parissakymmenessä vuodessa vähentyneet 3,5 prosentilla. Työpaikoiksi muutettuna kyse on 12 000 täysipäiväisestä työntekijästä.

Kun asiakas tekee osan myyjän töistä itse, kauppareissuun kuluu aikaa enemmän kuin ennen. Taloussanomien haastattelema Tilastokeskuksen yliaktuaari Olli Savela todistaa, että 1980-luvun lopusta 2000-luvun alkuun kaupassa käytetty aika on kasvanut viidellä minuutilla per päivä. Vuoden aikana suomalaiset viettävät aikaansa kaupassa yhteensä 160 miljoonaa tuntia pidempään.

Itse asiassa Savela uskoo kauppa-asiointiin käytetyn ajan 2000-luvulla yhä pidentyneen, kun hypermarketit ovat yhä isompia ja sijaitsevat yhä kauempana. Pientenkin ostosten tekemiseen menee aikaa, kun on ensin ajettava autolla kauppaan, etsittävä parkkipaikka ja kierrettävä koko hehtaarihalli läpi ennen kuin pääsee kassalle.

On itsepalvelun lisääntymisessä toki omat hyvätkin puolensa. Kukaan tuskin kaipaa aikaa, jolloin Alkossa asioitiin korkeiden hyllyjen takana ja tilattiin aina sitä samaa viiniä, jonka nimi osattiin lausua myyjälle. Pakko se on myöntää: palvelu oli hidasta, siitä todisti nurkan taakse kiemurteleva jono perjantai-iltaisin.

Myöskään laskujen maksamista pankeissa ei ole ikävä. Suoraveloitus ja nettipankki ovat käteviä keksintöjä. Asuntolainaa ei sentään vielä voi nostaa pelkällä hiirenpainalluksella.

En välttämättä hankkisi myöskään patjaa, sohvaa tai autoa pelkkiin omiin arvioihini luottaen. Toisaalta samaisilla kaupoilla huono asiakaspalvelija saa minut vaihtamaan liikettä. Sen kerran, kun palvelua annetaan, sen on oltava hyvää.

Päivän lehti

6.4.2020