Uutiset

Asiakas, tuo myyjiä häiritsevä tolvana

Lienee liikaa vaadittu, että myyjät tuntisivat tuotteensa ja tietäisivät mitä myyvät.

Isoissa ketjujen vaateliikkeissä asiantuntematon palvelu on ollut arkipäivää jo pitkään, mutta viime aikoina vastaavia tilanteita on tullut vastaan jopa liikkeissä, joissa on tottunut luottamaan myyjän osaamiseen.

Ei ole hyväksi kirjakauppaketjun maineelle, että heidän myyjänsä eivät pysty esittelemään myynnissä olevia e-kirjojen lukulaitteita. Kahdessa kaupassa myyjät vain levittelivät käsiään ja totesivat, ettei heillä kukaan tiedä laitteista. Kolmannessa pitkätukkainen nuori mies otti tilanteen heti haltuun ja kaupat syntyivät.

Toisessa ei-oota myyneessä kaupassa en edes ollut ainoa laitteesta kiinnostunut asiakas, eli kysyntää kyllä olisi, jos kauppa vain osaisi vastata siihen.

Entä mitä pitäisi ajatella Suomen isoimmasta musiikkikauppaketjusta, jonka Helsingin keskustan myymälöiden teinimyyjät eivät edes tietokoneeltaan löytäneet Daft Punkin uutuuslevyä, saati tunnistaneet koko yhtyettä.

– Kato hyllystä, kuului väsyneellä äänellä lausuttu neuvo kaikki hyllyt jo penkoneelle asiakkaalle.

Pienemmässä erikoisliikkeessä parrakas hevimies tiesi heti mistä puhutaan, montako kappaletta levyä kaupasta löytyy ja kävi vielä hakemassa levyn hyllystä. Kaupat syntyivät niin Daft Punkista kuin muutamasta muustakin levystä.

Palvelua saakin nykyään vain pienissä liikkeissä ja verkkokaupoissa. Pienkauppiaan on oltava motivoitunut tekemään kauppaa ja tuntemaan tuotteensa.

Asiakas ei ole heille vain välttämätön paha, vaan kuningas.

Hyvää palvelua on sekin, että tehdään heti selväksi keitä kauppaan halutaan ja keitä ei.

Osuuskauppojen Prisma- ja Sokos-myymälöissä pääsee vastedes vessaan vain S-etukortilla, koska kortittomat barbaarit ovat sotkeneet vessoja. Sivistyneet etukortilliset taas eivät missään olosuhteissa pudottele pisaroita reunalle tai tuo kengissään kuraa lattialle.

Helsingin Sokoksen tavaratalonjohtaja Marja-Liisa Neuvonen ehti STT:n haastattelussa kertomaan, että kortittomia asiakkaita ei tietenkään syrjitä.

– Neljännen kerroksen kassoilta saa avaimen eli kortin, jolla ovi aukenee, hän opasti.

Eli kun hätä iskee, niin ei kun lapset ja tavarat kainalossa neljänteen kerrokseen, jossa voi jonottamisen jälkeen raportoida kassatädille virtsarakon täyttöasteesta sekä armollisesti anoa vessakorttia tarvittavaa tyhjennystoimenpidettä varten.

Kaikenlaisten bonus-, etu- ja plussakorttijärjestelmien tarkoituksena on sitouttaa asiakas tiukasti yhteen kauppansa kanssa. Ja siinähän Prismojen vessapäätös toden totta toimi: koskaan en ole tuntenut itseäni yhtä vahvasti Valintatalon ja K-Marketin asiakkaaksi kuin juuri nyt.

Päivän lehti

29.5.2020