Uutiset

Asukkaat turhaan takajaloillaan Peltosaaren uudesta ilmeestä

Peltosaaren yleissuunnitelmaa tutkitaan alueen asukkaiden keskuudessa tarkkaan. Liiankin tarkkaan, toteaa Riihimäen kaupungin kaavoituspäällikkö Raija Niemi.

– Nyt nähtävänä on yleisluontoinen suunnitelma, jota muutetaan, ja joka antaa vain suuntaviivoja kaavoitukselle ja alueen toteuttamiselle. Joskus 50 vuoden kuluttua voimme katsoa, kuinka suurelta osin suunnitelma on toteutunut ja toisaalta muuttunut matkan varrella, sanoo Raija Niemi.

Asukkaat etsivät karttapiirroksesta jätekatoksia, ovat huolissaan pihoille ilmestyneistä autopaikkateksteistä ja tutkivat mitkä puut tuhotaan ja minne istutetaan uutta. Tutkiminen on turhaa, sillä suunnitelma on vain pohjana varsinaiselle asemakaavoitukselle.

– Peltosaaren itäisissä ja pääasiassa omistusosakeyhtiötaloista muodostuvissa kortteleissa nykytilannetta lähdetään muuttamaan vain, jos taloyhtiöt yhdessä sitä esittävät, korostaa Raija Niemi.

– Kukkaistutuksia, puita ja pensaita ei siirrellä tämän paperin nojalla. Kaupunki ei myöskään lähde kaavoittamaan yksityisten omistamalle maalle.


Autoton, ekologinen ja uudennäköinen

Radan tuntumaan 1970-luvulta lähtien noussut ja huonomaineiseksi leimautunut Peltosaari on tarkoitus muuttaa vetovoimaiseksi asuinalueeksi.

Vuosi sitten järjestetyn arkkitehtikilpailun voittanut ehdotus on nyt valmistuneen yleissuunnitelman pohjana. Vuoden aikana kaupunki on jo ehtinyt päättää vuokra-asuntojen vähentämisestä ja sirottelusta eri puolille kaupunkia.

-Jos purkaminen toteutetaan yleissuunnitelman mukaan, luoteisosasta häviää 12 000 vuokrakerrosneliötä. Vaihtoehtojakin on, jolloin osa taloista vidaan jättää erityisiin vähäautollisiin kortteleihin. Niihin ei riitä autoille joka huoneistoa kohti pysäköintipaikkaa.

Jos taloja puretaan maksimimäärä ja rakennetaan uutta suunnitelman mukaan, Peltosaaren asuinneliöt kasvavat kaikkiaan 20 000 kerrosneliötä.

Vuokratalojen osuutta vähennetään ja tilalle rakennetaan monimuotoisia, ekologisia ja rivitalotyyppisiä townhouse-omistustaloja.

Hj. Elomaan kadun varsi voidaan ottaa osittain ekologisten terassitalojen ja kevyen liikenteen käyttöön. Kadun varteen sopisi taloja, joilla olisi omat takapihat pikku terassiviljelmineen.

– Paikalla olevan meluvallin hävittäminen on ikävää, mutta toisaalta kaupunki omistaa maan ja asuinrakentamiseen sovieliasta aluetta on Peltosaaressa jäljellä niukasti.

Alusta asti kävelyvaltaiseksi suunnitellulle asuinalueelle ei uuden suunnitelmankaan mukaan haluta autoliikennettä. Autoa ei tarvitse välttämättä ollenkaan, kun käyttää junaa ja busseja kulkemiseen. Yhteyden kaupunkikeskustaankin ovat hyvät ja lyhyet.

Junalla kulkijoiden autoja varten radan varteen on ajateltu pitkää pysäköintialuetta.

Raija Niemi toteaa, että radan puoleinen kaistale voidaan muuttaa rautatiealueeksi, jos Riihimäki saa joskus vuosikymmenten kuluessa lisäraiteet ja vielä yhden laiturialueen. Tuolloin pysäköinti voidaan rakentaa jäljelle jäävälle alueelle kahteen kerrokseen.

Kävelijöille rakennettava leveä asematunneli tuo tulijat suoraan aukiolle, jota reunustavat liike- ja toimistotilat sekä kylätalo.


Rakennuttajia etsitään jo

Koko suunnitelman toteutus on hidasta, mutta ensi askeleet on jo otettu. Raija Niemi kertoo kaupungin käyvän jo neuvotteluja rakennuttajien edustajan, Raklin kanssa.

-Mikäli yksi tai useampi rakennuttaja kiinnostuu vaikkapa asuintalojen tai kylätaloaukion rakentamisesta, voimme laatia asemakaavamuutokset.

Varsinainen rakentaminen voisi kaupungin omistamilla mailla päästä alkuun jopa jo vuonna 2014. Osaketalokortteleiden mahdollisten lisäkerrosten rakentaminen käynnistyy vain taloyhtiöiden aloitteesta.

Yleissuunnitelma on nyt nähtävillä 2. maaliskuuta saakka. Asukkailta odotetaan runsaasti mielipiteitä ja toiveita teknisen lautakunnan muutoskäsittelyä varten. Asemakaavoitus pääsee alkuun vasta tarkempien suunnitelmien jälkeen. (HäSa)

Päivän lehti

27.5.2020