Uutiset

Aulangon kylpylä nousee hyvää vauhtia

Nostokurki on muuttanut Aulangon hotellin rantaan, kun kylpylän rakennustyöt ovat päässeet hyvään vauhtiin. Yleisö ja hotellivieraat pääsevät pulikoimaan Suomen parhaalla paikalla runsaan vuoden kuluttua helmikuussa 2006.

Aulangon kylpylän joutumisesta valittajien hampaisiin on koitunut haittaa ja lisäkustannuksia, mutta jarrutusyritykset ovat jääneet surkeiksi yrityksiksi.

Kylpylän luonnolliseksi jatkeeksi asiallisesti kaavailtu monitoimihalli närästi pientä joukkoa kulttuuri- ja ympäristöväkeä, joka valitti monitoimihallin poikkeamisluvasta Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valittajat mitä ilmeisimmin vähät välittivät siitä, että saivat aikaan vain hallaa. Valituksen seurauksena monitoimihalli todennäköisesti rakennetaan kaikin tavoin huonompaan paikkaan. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa joka tapauksessa huhtikuussa.

Kylpyläyhtiön toimitusjohtaja Jarmo Kulmala kysyy Hämeen Sanomien haastattelussa täysin perustellusti, estääkö ideologia Hämeenlinnan kehitystä.

Erityisesti liikematkailu tarvitsee monitoimihallia messujen ja erilaisten näyttelyiden järjestämiseen. Monitoimihallin ”varapaikalla” on runsaasti kaavaan merkittyä rakennusoikeutta, joten valittajat jäävät tällä kertaa nuolemaan näppejään. He joutuvat näillä näkymin keväästä alkaen katselemaan valituksensa ikäviä seurauksia, jos monitoimihalli joudutaan rakentamaan, ei kylpylän jatkeeksi, vaan sen kylkeen.

Kilpailevat kylpylät valittivat kateuden siivittäminä kylpylähankkeen TE-keskukselta saamasta tuesta, minkä seurauksena työministeriö hakee korkeimmalta hallinto-oikeudelta tuen purkua.

Toivottavasti kohtuuttomaan valitusruljanssiin saadaan päätös mahdollisimman pian.

Aulanko ja samalla koko Hämeenlinnan seutukunnan matkailu ylipäätäänkin tarvitsevat lisää vetovoimaa, joka houkuttelee matkailijoita, niin lomailijoita kuin liikematkalaisiakin.

Merkittäväkään hotelli ei voi jäädä elämään hiljaiseloa menneisyyttään muistellen.

Viikko sitten joulutauon jälkeen avatun Rantasipi Aulangon toimintaa on viime aikoina kehitetty merkittävästi. Viimeisin hotelliremontti on alkamassa. Hotellin noin 150 huoneen kunnostus maksaa seitsemän miljoonaa euroa. Restellin ja kiinteistösijoitusyhtiö Dividumin panostukset ovat merkittäviä myös varsinaiseen hotellitoimintaan, ei vain kylpylään. Aulanko on arvoisellaan paikalla Rantasipi-ketjun lippulaivana.

Hotellin markkinointi on alkaneena vuonna aikaisempaa näkyvämpää. Aulanko on vahva brandi, mutta se ei yksin riitä.
Aulangon kylpylä on pitkästä aikaa ensimmäinen aidosti uusi ja kestävä matkailuhoukutin Hämeenlinnan seudulla.

Kylpylä tavoittelee aikanaan vuosittain noin sataatuhatta kävijää, mikä tarkoittaa noin kolmeasataa asiakasta päivässä. Heistä puolet odotetaan löytyvän lähialueelta ja toinen puoli hotellin asiakkaista.