Kolumnit Uutiset

Aulanko armas – myös kiipeilyverkkoineen

Merirosvo ähkäisi maihin äänekkään joukkonsa kanssa, Aulangon laivalaiturilla. Ällistyksestä toivuttuani tunnistin suurikokoisimman rosvon eläköityneeksi maakuntajohtajaksi. Musta silmälappu ei hämännyt.

Rauhaisan hellepäivän lenkkiä taas jatkaessani ajattelin, että ai kun kiva, lasten merirosvoristeilyillä sentään jotkut käyvät. Elämää Aulangolle.

Piraattiepisodista on jo pari vuotta. Se palasi mieleen, kun hiljattain tuolla hotellin eteläpuolen rannalla väistin tuulen tempaamaa frisbee-kiekkoa. Elämää Aulangolle.

On mainiota, että vihdoinkin sitä elämää todella on Aulangolle tullut ja lisää on tulossa. Pelkkä menneisyyden maine ei lämmitä.

Joskus 1990-luvun lopulla olin Aulangolla jääveistoskisan tuomaristossa. Päivä oli pitkä, pitkäveteinenkin. Osallistujia oli vähän, yleisöä vähemmän. Puhetta oli paljon, siitä kuinka saataisiin… kyllä vain: Elämää Aulangolle.

Alkuviikosta elämöintiä Aulangosta toivat saksalaiset puussakiipeilypuiston rakentajat. Somessa säpsähdettiin. Kyllä Aulankoa saa elävöittää, mutta nyt tuli elävöitettyä väärin, puiden kustannuksella.

Pitihän sitä käydä itsekin läheltä syynäämässä. Ei se puisto tällaisin puusilmin niin kamalan surkealta näyttänyt. Vain hotellilta kaupungille päin näkymä oli kurja. Jos sitä katsoi ”koskaan et muuttua saa” -asenteella, jolla on Hämeenlinnassa vuosikausien sitkeät perinteet.

On jo sanottu, ettei tuo hotellin lähipuisto ole seikkailuleikeille paras paikka. Toiminnallisesti se on juuri se oikea.

Kun Aulangon arvokkain puuperintö, lehtipuut, palaavat kohta uhkeuteensa, eivät kiipeilyrakennelmatkaan enää niin pistä silmiin.

Hugo Parkiksi nimetty touhupuisto on taatusti oiva lisä alueen tarjontaan perhematkailijoille. Myös kylpylän yhteydessä olevaan areenaan on vihdoin saatu tapahtumia ja vipinää.

Aulangosta on hyvää vauhtia tulossa Suomen paras lähiliikunta-alue. Toivottavasti se turismikin virkoaa.

Helsingin matkailulle viime vuosi oli kaikkien aikojen paras. Lapin matkailutalvi veti taas ulkomaalaisia. Helsinki ja Lappi ovat brändejä.

Maakuntaliittomme ponnistelut yhteismarkkinoinnissa ovat järkevää resurssien käyttöä yrityksille, mutta ”Hämeen” tai ”Tavastian” brändääminen vaatisi miljoonien satsauksia.

Ei turisti lähde vasiten Hämeeseen. Ei se ole Se Juttu. Aulanko voi kohta taas olla.

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic