Uutiset

Autoihin halutaan pelastuskortit onnettomuuksien varalta

Eurooppalaiset autoilujärjestöt haluavat autoihin pelastuskortit helpottamaan pelastustöitä onnettomuuksien jälkeen. Autossa mukana olevassa kortissa olisi tieto auton turvalaitteista, polttoaineesta ja sähköjännitteistä, jotka voivat vaarantaa pelastustyöntekijöitä ja onnettomuuden uhreja.

Helsingin pelastuslaitoksen asemamestari Kari Nurminen kertoo, että hybridi- ja sähköautojen akuissa ja sähkölaitteissa voi olla hengenvaarallisia jännitteitä. Myös turvatyynyjen räjähdyspanokset ovat kesken kaiken lauetessaan vaarallisia. Maakaasu auton polttoaineena aiheuttaa oman erityisriskinsä.

Pelastajien on myös tarpeen tietää, missä kohdissa autoissa on käytetty erityisen vahvoja suurlujuusteräksiä, jotta autot osataan purkaa oikein uhrin ympäriltä.

Hanke pelastuskorttien saamiseksi autoihin on aivan alkutekijöissään. Saksan autoliiton ADACin projektipäällikkö Thomas Unger kertoo, että miljoonassa saksalaisessa autossa on kortti. Kyse on pienestä murto-osasta saksan autoista.

Uutta Suomessa

Suomessa ajatus pelastuskorteista esiteltiin ensi kertaa keskiviikkona. Hankkeen puuhamiehenä on Autoliitto.

Autoliiton tiedotuspäällikkö Jukka Tolvanen kertoo, että on olemassa tietokantoja, joissa on pelastajille tärkeät tiedot suuresta määrästä automalleja.

-Pelastuskortin tarkoitus on olla yksinkertainen ja aina saatavilla. Tietokannat ovat toistaiseksi vain harvojen pelastuslaitosten käytettävissä, hän sanoo.

Tolvanen vertaa pelastuskorttia lyijykynään, joka toimii pakkasessakin, kun tietokone hyytyy.

Pelastajien ja pelastettavien turvaamisen ohella pelastuskortilla tavoitellaan lisää nopeutta pelastustyöhön. Kun pelastajat näkevät heti, minkä kanssa ovat tekemisissä, aikaa ei tuhraannu turhiin yrityksiin tai tarpeettomaan varomiseen. Vakavasti loukkaantuneiden auttamisessa minuutit ovat tärkeitä.

Autojen korien uudet turvarakenteet ovat paikoin niin lujia, etteivät pelastuslaitosten leikkurit pysty niihin. Thomas Unger esitteli keskiviikkona kuvaa hydraulileikkurista, jonka leuka oli katkennut, kun sillä oli yritetty pilkkoa kolariautoa. Lerikkureihin saadaan jopa sadan tonnin puristusvoima ja tavalliset autojen rakenteet leikkautuvat niillä kuin pahvi. (HäSa)