Kolumnit Uutiset

Autoilijasta myös kirjanpitokikan maksumies

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on hypännyt edeltäjänsä Merja Kyllösen (vas.) saappaisiin. Berner on tehnyt Kyllösen ajamasta liikenteen seuranta- ja ajomaksujärjestelmästä oman yhtiöitetyn versionsa.

Yhteistä ministerien toiminnalle on myös se, että mallia ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Uutta on se, että Bernerin malli on entistä kehnompi käyttäjille, poliittiselle päätöksenteolle ja julkiselle taloudelle.

Berner yhtiöittäisi valtion noin 15 miljardin euron arvoiset liikenneväylät liikenneverkkoyhtiöön. Valtio ansaitsisi näennäisesti riihikuivaa rahaa. Käyttäjät eli autoilijat maksaisivat yhtiön lainojen korot, omistajien voitot, lainojen lyhennykset ja investoinnit.

Liikenneverkkoyhtiötä mainostetaan sillä, että siitä tulisi kuluerän sijaan omaisuutta. Valtio saisi rahaa, kun nyt liikenneverkkoon on nyt sijoitettava varoja.

Todellisuudessa omaisuuden yhtiöittäminen ei vähennä menoja eikä vähennä vastuita. Kyse on kirjanpitotempusta, jolla julkista velkaa siirretään budjetin ulkopuolelle. Vastaavia kirjanpitotemppuja ovat tehneet Kreikka, konkurssiin mennyt yhdysvaltalainen energiayhtiö Enron ja Suomen kunnat.

Espoolainen Anne Berner ei ehkä ymmärrä, että väylien rakentaminen on aina politiikkaa. Rautatien rakentaminen Suomeen 1800-luvulla oli politiikkaa. Sitä olivat myös valtatiet ja Urho Kekkosen lupaamat Kainuun kylien maantiet 1960-luvulla. Harri Holkerin (kok.) hallitus teki poliittisen päätöksen Helsingin–Hämeenlinnan moottoritiestä vuonna 1987.

Jos päättäjillä riittää viisautta, julkisilla liikenneinvestoineilla voi harjoittaa suhdannepolitiikkaa. Valitettavasti sokeus ja ahneus muuttavat sen usein niin sanotuksi siltarumpupolitiikaksi. Velkainen liikenneverkkoyhtiö ei pääsisi eroon tästä politiikasta ja sen investoinnit tukehtuisivat kokonaan huonossa tilanteessa.

Autoilijat ovat veroina maksaneet moninkertaisesti liikenneinvestoinnit. Ylivelkaantunut ja alijäämäinen valtio pyrkisi edelleen tasapainottamaan talouttaan autoilijoiden laskuun.

Asiakkaat eivät saisi liikenneverkkoyhtiöltä mitään muuta kuin uusia maksuja ja raskaan kyttäysjärjestelmän.