Uutiset

Autojen hinnat laskivat Suomessa

Autojen hinnat ovat laskeneet Suomessa. EU-komission raportin mukaan autojen nimellishinnat nousivat viime vuonna 1,2 prosenttia, mutta inflaation kiihdyttyä 3,1 prosenttiin autojen reaalihinnat todellisuudessa laskivat 1,9 prosenttia.

Koko EU:n alueella autot halpenivat 2,5 prosenttia.

Autojen reaalihintojen lasku on jatkunut EU:ssa yli kymmenen vuotta.

Erään autotalon myyntipäällikön mukaan autojen hintojen laskuun vaikuttaa inflaation ohella autonvalmistajien välinen kova kilpailu.

-Koko 2000-luvun trendi on ollut, että kun autosta tulee uusi malli, niin se on samanhintainen tai jopa vähän halvempi kuin edellinen. Tämän vuoksi myös maahantuoja joutuu hinnoittelemaan autot aggressiivisesti.

Myös autoverotuksen muuttumisella on osansa autojen hinnan muutokseen Suomessa.

-Autot ovat entistä pienipäästöisempiä, joten päästöihin perustuvien autoverojen kautta myös reaalihinnat tippuneet, sanoo Hämeenlinnan Länsiauton vaihtoautopäällikkö Tero Mäenpää.

Yksittäisillä autotaloilla ei ole uusien autojen hintakehityksessä sananvaltaa, muistuttaa Autotalo Laakkosen Hämeenlinnan autotalon johtaja Jyrki Häggman.

-Se on tehtaan ja maahantuojan välinen neuvottelu, eikä siihen täällä pystytä vaikuttamaan.


Myös käytettyjen hinta laskee

Uusien autojen hintakehitys heijastuu myös käytettyjen autojen kauppaan. Käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet samassa suhteessa.

Varsinkin vuoden-pari vanhat käytetyt autot ja vanhimmat, paljon ajetut käytetyt autot ovat autokauppiaille entistä vaikeampia myyntikohteita.

-Käytetty kelpaa edelleen, mutta koska viimevuotinen malli maksaa vain vähän uutta vähemmän, niin moni ostaa mieluummin uuden. Paljon ajettujen hintataso on oikeastaan romahtanut, sillä niitä ei oikeastaan kukaan halua, kertoo käytettyjen autojen myyntipäällikkö Mika Mäkelä Hämeenlinnan Autokeskuksesta.

Autojen korjausten ja huoltojen hinnat olivat puolestaan nousussa kymmenen vuoden ajan, mutta raportin mukaan nousu on nyt tasaantunut.

-Kyllä sielläkin on kilpailu purrut. Lisäksi esimerkiksi vuosihuollot ovat tänä päivänä pitkälti pakettihinnoiteltuja. Huoltoja ei enää tehdä ns. tuntitöinä, Tero Mäenpää Hämeenlinnan Länsiautosta kertoo. (HäSa-STT)