Uutiset

Autojen päästöistä jouduttiin tiristämään kompromissia - ilmastoraportin hätä ei heti tarttunut kaikkiin EU-maihin

Valkopesuun ei ollut varaa, kun EU-maat puristivat päätöstä uusien autojen päästötavoitteista. Luxemburgissa kokoontuneiden ympäristöministereiden niskassa oli IPCC:n välittömiä toimia vaatinut ilmastoraportti.

Varsinkin itäisemmän Euroopan maiden ja Saksan oli tiistaina vaikeaa hyväksyä pöydällä ollutta kompromissia 35 prosentin päästövähennystavoitteesta. Kello 20 Suomen aikaa kokous vielä jatkui.

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) kertoi alkuillasta, että mielipiteiden kirjo oli hyvinkin laaja.

Komissio on esittänyt, että autonvalmistajat velvoitettaisiin laskemaan uusien autojen päästöjä 30 prosentilla vuodesta 2021 vuoteen 2030.

Ensimmäisen kerran tavoitteen täyttymistä arvioitaisiin vuonna 2025, jolloin vähennyksen pitäisi olla 15 prosenttia.

Päätös on merkittävä, koska autoista aiheutuu komission mukaan 12 prosenttia EU:n kaikista hiilidioksidipäästöistä.

Parlamentin ja monien EU-maiden, muun muassa Suomen, Ruotsin ja Hollannin mielestä tavoite on liian kunnianhimoton. Päästöjä pitäisi vähentää niiden mielestä 40 prosenttia vuoteen 2030.

Autonvalmistajille tarvittaisiin niiden mukaan myös kova velvoite tuoda markkinoille vähäpäästöisiä autoja.

– Erityisesti maat, joilla on suuret liikenteen päästövähennystavoitteet, ovat olleet vaatimassa tiukkoja raja-arvoja. Sellaiset maat, joilla on paljon autoteollisuutta, ovat olleet vähän nihkeämpiä, Tiilikainen kertoi STT:lle puhelimitse.

Ilmastopäätösten ajoitus oli piinallinen Saksalle, koska Baijerin osavaltiossa järjestetään viikonloppuna vaalit.

Hallituksessa istuva Baijerin konservatiivipuolue (CSU) on ennakkotietojen mukaan häviämässä vaalit, eikä arkkuun kaivattu nauloja. Audin ja BMW:n kotiosavaltiossa kuunnellaan autoteollisuuden huolia tarkasti.



EU-maat valmiita kiristyksiin



Tiilikaisen mukaan EU:lla on valmius korottaa omaa Pariisin sopimuksen lupaustaan, kun lupauksiin palataan seuraavan kerran eli vuonna 2020.

– Keskustelu tullaan käymään aikanaan, ja voi hyvinkin olla, että asiaa ratkotaan Suomen puheenjohtajuuskaudella.

Puolan Katowicessa joulukuussa arvioidaan kolmen vuoden takaisen Pariisin ilmastosopimuksen laittamista käytäntöön.

– On tärkeää, että toimeenpanosäännöt saadaan hyväksyttyä, jotta Pariisin sopimus pysyy aikataulussa.

EU-maat ovat vähentämässä kasvihuonekaasupäästöjä ainakin 40 prosentilla vuodesta 1990 vuoteen 2030.

EU-koneiston läpi on puskettu isoja lakipaketteja: päästökauppajärjestelmästä, maankäytöstä, uusiutuvasta energiasta ja energiatehokkuudesta, jotta tavoitteeseen päästäisiin.

Tiilikaisen mukaan näyttää siltä, että lait auttavat EU:ta jopa ylittämään 40 prosentin lupauksensa, kunhan lait laitetaan toimeen.


Asiasanat