Uutiset

Autokaupan keskuksen liikeidea ei ole hahmottunut

Autokauppiaat näkevät lukuisia ongelmia autokaupan keskuksessa, jota Hämeenlinna suunnittelee Kirstulaan. Hankkeelle ei näytetä millään tavalla vihreää valoa, mutta sinänsä sitä ei haluta tyrmätäkään.

-Hanke on erikoinen. Liikeidea ei ole hahmottunut, sanoo Aro-Yhtymän toimitusjohtaja Jorma Nisula.

Auto-Ilveksen toimitusjohtaja Pertti Liuksiala kokee Sunny Car Certer -hankkeen mahtavaksi. Hän toivottaa onnea sen vetäjille.

-Olen vain julkisuudesta lukenut asioita hankkeesta. Helposti löytyy paljon seikkoja, jotka pistävät miettimään, miten ne toimisivat, Liuksiala sanoo.

Toimitusjohtaja Nisula on saanut tietoa autokeskuksesta suoraan hankeen vetäjiltä. Hänen mielestä on hyvä, että asioita yritetään miettiä eri kanteilta.

-Koskaan ei tiedä. En ole kuitenkaan kuullut, että kukaan olisi lähdössä hankkeeseen mukaan. Se ei herätä intohimoja.

Miksi menestyisi Hämeenlinnassa?

Autokauppiaille tulee ensimmäisenä mieleen, miten hanke onnistuisi juuri Hämeenlinnassa. Keski-Euroopassa ja muualla maailmassa, jossa pienellä alueella on valtavasti asukkaita ja autokauppaa, ei autokauppaa ole keskitetty yhteen tornitaloon.

-Hanke on ennennäkemättömän vallankumouksellinen jopa koko Euroopan mittapuulla. Miten se menestyisi täällä, jos muualla ei ole vastaavasta kokemusta.

-Hankkeessa on enemmänkin sumuverhon alla kysymyksiä, joihin en ole löytänyt vastauksia, Liuksiala sanoo.

Nisula toteaa, ettei missään muualla ole toteutettu vastaava autokaupan keskusta. Hankkeen vetäjät ovat viitanneet Wolfsburgiin, jossa he ovat tutustuneet yhden autonvalmistajan Volkswagenin tarjoamaan autojen luovutusjärjestelmään.

-Volkswagenin Autostadt on eri asia, Nisula huomauttaa.

Tuusulassa ei suljeta kauppoja

Uusien autojen kauppa on alueellista. Hämeenlinnan seudun autokaupan volyymilla ei rakenneta Kirstulaan jättikeskusta.

-En usko, että Tuusulassa suljetaan autokauppoja, Liuksiala arvioi.

Nísulan mukaan pääkaupunkiseudulta ja muualta Suomesta pitäisi tulla autoliikkeeseen Hämeenlinnaan.

-Mielenkiintoinen ja poikkeava ajatus. Asioita olisi ajateltava autokaupassa uudella tavalla.

Jotta asiakkaat haalittaisiin tavallista kauempaa, Liuksialan mukaan ei ole muuta tietä kuin markkinoida ja myydä autot netissä.

-Ei ole kysymys kuitenkaan vain hinnasta vaan myös tuotteesta ja palvelusta.

Nisula pohtii, miten yksi tornitalo pystyy nielemään eri autonvalmistajien ja -merkkien edustukset. Autotehtaat ovat tarkkoja siitä, missä ja millaisessa seurassa autoja myydään.

-Kenen autoja myytäisiin viidennessä ja seitsemännessä kerroksessa. Aika haasteellista.

Aro-Yhtymä on autoalan konserni, johon kuuluu muun muassa autojen maahantuontia ja varaosamyyntiä. Konsernin autokauppaa harjoittava yhtiö on Autokeskus Oy, jolla on myös Hämeenlinnassa myymälä.

Auto-Ilves Oy on yksityinen autoliike, jolla on myymälät Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä. Pertti Liuksiala omistaa yrityksen. (HäSa)