Uutiset

Autoliitto neuvoo, miten yli 70-vuotias voi autoilla turvallisesti – "Ikääntymisen haasteet voi selättää liikenteessä, kun niihin varautuu"

Yli 70-vuotiaiden autoilijoiden määrä on lähes tuplaantunut kymmenessä vuodessa. Autoliitto neuvoo, miten ikääntymisen tuomat haasteet voi selättää ratin takana.
Autoliitto järjestää eri puolilla Suomea ikäautoilijakoulutuksia, joissa osanottajat pääsevät keskustelemaan ikääntymisen aiheuttamista haasteista liikenteessä ja pohtimaan ratkaisuja niiden voittamiseksi. Tiistaina koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen johti keskustelua Hämeenlinnassa vapaaehtoiskeskus Pysäkillä.

Ikääntyneiden ajamista saadaan turvallisemmaksi usein yksinkertaisilla asioilla, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Ikääntymisen aiheuttamat haasteet voi selättää liikenteessä, kun niihin varautuu.

Ikäautoilijan kannattaa esimerkiksi liikkua autolla valoisaan aikaan, välttää vilkkaita risteyksiä ainakin ruuhka-aikaan ja valita parkkipaikka niin, ettei tarvitse peruuttaa pysäköitäessä eikä pois lähdettäessä. Pitkille matkoille voi valita auton sijasta julkisen liikenteen tai majoittua matkan varrella.

Vesalaisen mukaan ikäautoilijan uudeksi autoksi kannattaa valita katumaasturityyppinen korkeampi malli, jossa on mahdollisimman hyvät valot. Autoon voi myös laittaa lisäpeilejä, jos niskan kääntäminen on hankalaa.

Ikäautoilijaa auttaa myös uusi ajoneuvotekniikka, joka toimii taustalla kuljettajan apuna ja puuttuu peliin tarvittaessa. Uusissa autoissa on esimerkiksi kaistanvaihtoavustimia, parkkitutkia ja peruustuskameroita. Myös automaattivaihteisto auttaa ikäkuljettajaa, kun huomio vapautuu auton käsittelystä liikennetilanteiden seuraamiseen.

– Ikäautoilijoille sattuu melko paljon kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksia, jotka johtuvat sairaskohtauksista tai nukahtamisista. Nämä olisivat monesti vältettävissä, jos autossa olisi kaistallapysymisjärjestelmä, joka pyrkii pitämään auton omalla kaistalla, Vesalainen kertoo.

Ikäautoilijoiden määrä kasvaa koko ajan

Ikäautoilijoiden määrä on kasvanut lähes kaksikertaiseksi kymmenessä vuodessa. Viime vuoden lopussa Suomessa oli Trafin mukaan yhteensä 437 696 ajokortillista yli 70-vuotiasta.

– Ikäautoilijoiden määrä on kasvanut hurjasti ja kasvaa edelleen, eli Autoliiton mielestä ikäautoilijakoulutuksille on tarvetta. Useamman vuoden aikana neuvoille on ollut kysyntää ympäri Suomen, sanoo Teppo Vesalainen, joka veti koulutusta Hämeenlinnassa tiistaina.

Vesalainen muistuttaa, että ikääntyminen vaikuttaa ihmiseen yksilöllisesti.

– Osa autoilee hamaan hautaan saakka, mutta sairastuminen saattaa romahduttaa terveydentilan hyvin nopeasti. Jonain päivänä ajokortista luopuminen voi olla edessä. Olisi hienoa, jos vuosikymmenten kunniakas ajoura lopetettaisiin tarpeen vaatiessa vapaaehtoisesti eikä onnettomuuteen.

Myös lähipiiri on vastuussa turvallisuudesta

Ajokortista luopuminen on monelle ikääntyneelle iso asia. Haja-asutusalueella se voi tarkoittaa omasta kodista luopumista ja muuttoa kaupunkikeskuksen palveluiden luo.

– Moni koittaa lykätä ajamisen lopettamista viimeiseen asti. Ikäautoilija ei siis ole välttämättä itse oikea ihminen arvioimaan ajokykyään, Vesalainen kertoo.

Vesalainen korostaa lähipiirin vastuuta. Esimerkiksi kyydissä istuvan puolison tai jälkipolven pitäisi puuttua asiaan, jos ajaminen ei vaikuta enää turvalliselta.

Ikä tuo mukanaan myös kokemusta, josta on hyötyä liikenteessä. Ikäautoilijalle sattuu harvoin onnettomuuksia, jotka johtuvat koheltamisesta tai ylinopeudesta.

– Vuosikymmenten ajokokemus näkyy, ja ajamisessa on kokemuksen tuomaa varmuutta ja varovaisuutta. Ikäautoilija törmää toisenlaisiin ongelmiin, Vesalainen toteaa. HäSa

 

Katso Autoliiton videolta vinkit ikäautoilijalle uuden auton ja varusteiden hankintaan:

Ikäautoilijan haasteet

Ikääntyminen tuo autoiluun monia eri haasteita, jotka vaihtelevat yksilöllisesti.

Hämärässä ja pimeässä ajaminen voi olla hankalampaa, kun hämäränäkö heikkenee.

Niskan jäykistyminen ja paikkojen kangistuminen vaikeuttavat kaistanvaihtoja, risteysajoa ja peruuttamista.

Myös autosta nouseminen ja sinne meneminen hankaloituvat.

Pitkät ajomatkat ovat haastavampia.

Huomion jakaminen moneen asiaan samanaikaisesti on vaikeampaa.

Vilkkaammat risteykset ja varsinkin vasemmalle kääntyminen väistämismerkin takaa koetaan ongelmallisiksi.

Lähde: Autoliiton ikäautoilijakoulutukset