Uutiset

Autoliitto tyrmää talvinopeusrajoitukset

Ulkona on liki kymmenen astetta lämmintä ja tie on kuiva. Pitäisi ajaa talvinopeusrajoitusten mukaan, mutta kaasujalka on raskaampi. Tällä kelillä ei ole mitään järkeä körötellä.
Autoliitto haluaa herättää keskustelua talvinopeusrajoitusten järkevyydestä.

Viestintäpäällikkö Jukka Tolvasen mukaan pitäisi satsata muuttuviin nopeusrajoituksiin. Ne kuitenkin maksavat paljon.
Jos se on siis rahasta kiinni, Tolvanen ottaisi mallia Saksasta.

– Siellä on kahdet kyltit. Toinen sadekelille ja toinen hyvälle, kuivalle tielle.

Autoilijat ovat ottaneet Autoliiton keskustelun avauksen hyvillä mielillä vastaan. Facebookissa Autoliitosta ei ole koskaan tykätty yhtä paljon kuin tämän keskustelun jälkeen.

– Olalle taputtelijoita on kyllä riittänyt.

Liikennekuri pettää hyvällä säällä
Tolvasen mukaan liikennekuri höltyy, kun autolla liikkujat eivät näe talvinopeusrajoituksia järkevänä.

– Se on iso ongelma, kun sääntöjen noudattaminen heikkenee. Kyllä se on jo nähtävissä.

Saksan mallia on kritisoitu muun muassa sillä, että näkemyseroja voisi syntyä. Toisen mielestä on hyvä ajosää, toinen taas pitää keliä huonona.

– En pidä kyllä suomalaisia tyhmempinä kuin saksalaisia. Kokemukset Saksasta ovat hyviä. Liikennekuri pitää hyvin.
Mallia voisi ottaa myös Ruotsista. Siellä ei ole lainkaan talvinopeusrajoituksia.

Talvinopeudet myös pimeää varten
Liikenneviraston liikenneturvallisuuspäällikkö Auli Forsberg muistuttaa, että talvinopeusrajoitukset ovat muutakin kuin liukasta keliä varten.

– Tähän vuodenaikaan on pimeää ja kyllä pimeässä ajattaessa talvinopeudet ovat tarpeellisia. Myös hirvenmetsästys on käynnissä, eikä teitä kauttaaltaan aidata.

Forsbergin mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset ovat varsin kalliita järjestelmiä, johon tarvitaan keliantureita ja ihmisiä niitä valvomaan. Laitteita pitää myös uusia.

Yksikaistaisella tiellä yksi sähköinen nopeustaulu maksaa kilometriä kohden noin 50 000 euroa ja moottoritiellä lähes 100 000 euroa. Siksi kalliita ratkaisuja suositaan vain teillä, jossa on paljon liikennettä ja muun muassa eteläisellä rannikkoseudulla, missä ilma vaihtuu nopeasti.

– Liikenne on keskimäärin harvaa, joten perinteiset talvinopeusrajoitukset toimivat ihan hyvin.

Saksan mallin Forsberg näkee periaatteessa kehittämisen arvoiseksi, vaikkei ole tutustunut siihen tarkemmin.

– Laki edellyttää, että vallitseva säätila pitäisi huomioida liikenteessä. Kyllä se tuppaa monelta unohtumaan.

Poliisi kyykyttää Saksan mallin
Kanta-Hämeen poliisilaitoksen komisario Tarja Lindstedt sanoo, että muuttuvat nopeusrajoitukset olisivat paras vaihtoehto.

– Kun keli olisi kuiva, voisi ajaa nopeammin.

Lindstedt tietää, että autoilijoita rassaa talvinopeudet, etenkin kun on ollut lämmin syksy ja kuivat kelit, eikä mustaa jäätäkään ole ollut aamuisin.

Poliisi kuitenkin epäilee, ettei Saksan malli toimisi Suomessa. Jos samassa kyltissä olisi monta rajoitusta eri keleille, se aiheuttaisi näkemyseroja.

– Hyvin äkkiä arvottaisiin keliä ja nopeutta. Näkemyksiä olisi varmasti monia.

Katsooko poliisi sitten säätä, kun kirjoittaa sakkolappuja?

– Kyllä me katsomme tilannetta ja tilannenopeutta. Nyt olemme antaneet autoilijoille aikaa sopeutua muuttuneisiin nopeusrajoituksiin. (HäSa)