Uutiset

Automerkistä tuli pelinappula

Uutiset suorastaan pitävät pesää ruotsalaisen Saabin lähellä. Autotehdas on ajautunut konkurssin partaalle, mikä on ihmeen kaupalla vältetty. Uutinen on ollut myös näköpiirissä oleva velkasaneeraus.

Erityisen paljon talousuutisia on kuitenkin syntynyt Saabin myynnistä. Liikkeellä ovat olleet tunnetusti hyvissä rahoissa olevat ja siksi sijoituskohteita etsivät kiinalaiset liikemiehet.

Kiinalaisille vastusta ovat yrittäneet antaa venäläiset liikemiehet, mutta ainakin Ruotsissa Kiinan suuntaan kohdistuu enemmän odotuksia kuin itäisen suurvallan ruplamiljardööreihin.

Tämä on ymmärrettävää, sillä venäläistä rahaa epäillään enemmän tai vähemmän mafian saastuttamaksi ja kuvassa tapaa olla myös mahdollisuus rahanpesusta.

Kiinalaisilla on jo ote Saabista, sillä allekirjoitetun sopimuksen mukaan nykyinen hollantilainen omistaja myy Saabin koko tuotannon kahdelle kiinalaisyhtiölle.

Varsinkin Ruotsin Trollhättänissa kiiteltiin sopimuksen syntyä. Työntekijöiden edustajat arvelevat, että luvattu puolen miljardin euron kiinalaispanostus käynnistää pysähdyksissä olevan tuotannon ja jopa automerkin tulevaisuus on nyt turvattu.

Jos pitkään jatkunut painajainen väistyy näillä päätöksillä, on paikallaan onnitella saabilaisten ohella koko Ruotsia. Saab on merkittävä työllistäjä ja vieläkin ruotsalaisen teollisuuden ja osaamisen symboli.

Kaikki näyttää liian hyvältä markkinatalouden kylmien tosiasioiden valossa. Pienin ongelma ei ole Saabin ajautuminen jo vuosia sitten pelinappulaksi alalla, jonka punainen lanka on ostajan luottamus tuotteeseen.

Saabin olisi pitänyt pystyä löytämään tie ulos talousvaikeuksista kaikessa hiljaisuudessa jo vuosia sitten. Kun GM ilmoitti luopuvansa Saabista, merkin arveltiin olevan tiensä päässä.

Pitkän vetkuttelun jälkeen olemattoman kokoinen hollantilainen Spyker teki Saabista kaupat. Talouden asiantuntijat hämmästelivät ratkaisua.

Kaikessa raadollisuudessa Saabilla on viime aikoina myös keinoteltu, tehty bisnestä ja rahaa.

Mukana ovat olleet ymmärrettävästi myös työntekijät, joilla ei ole mitään hävittävää: jokainen autotehtaalla ansaittu kruunu on palkansaajien taloudelle plussaa.

Saabia ostavien kiinalaisten aikeita voi vain arvailla. Niitä punnitsee myös autojätti GM, joka tekee yhteistyötä Saabin kanssa.

Autobisnes on suurien rahojen bisnestä – ja rahallakin on lopulta rajallisesti valtaa. Miten kiinalaiset yhtiöt aikovat voittaa takaisin ostajien kadonneen luottamuksen Saabiin?

Auton ostoa suunnitteleva haluaa olla varma yksin varaosien saatavuudesta ja tärkeää on myös auton arvon säilyminen.

Saab voi olla uuden nousun edessä. Toinen äärimmäinen mahdollisuus on se, että hetken päästä on todettavissa, että maineikas automerkki olisi ansainnut kunniakkaan lopun.

Saabin kiihkeät ystävät elävät kovia aikoja.