Uutiset

Auton menetyksen pelko tuskin tehoaa

Korkein oikeus teki kauan odotetun ratkaisun rattijuoppoudesta tuomitun ajoneuvon menettämisestä valtiolle. Laki teki takavarikot mahdolliseksi jo vuonna 2002, mutta vasta nyt takavarikosta saatiin tästä eteenpäin oikeudenjakoa ohjaava ennakkopäätös.

KKO:n päätös toteuttaa viranomaisten ja liikenneturvallisuuden asiantuntijoiden toiveita. Päätöksen mukaan rattijuopon ajoneuvo -auto kuten myös muun muassa moottoripyörä – on mahdollista takavarikoida valtiolle, jos asialla ei ole ensikertalainen ja päihtyneenä ajon voi katsoa kerrasta toiseen jatkuvan.

Innokkaimmat ajoneuvon takavarikoinnin kannattajat olivat rakentamassa jo Suomeen järjestelmää, joka tuomitsisi automaattisesti juopuneen ajoneuvon valtiolle menetetyksi. Tällainen ajattelu on haihattelua. KKO:n kannan mukaan ajoneuvon menettämistä täytyy harkita jokaisessa tapauksessa erikseen. Linjaa vetämällä KKO katsoo, että takavarikointi ei voi olla rutiinitoimena osa rangaistusta.

Suonenjoen poliisin tiloissa on lukuisia juopuneilta kuljettajilta takavarikoituja autoja. Komisario Heikki Mansikka-aho arvioi Helsingin Sanomissa KKO:n ratkaisua merkittäväksi liikenneturvallisuuden voitoksi. Mansikka-aho laskee myös rattijuopon hyötyvän auton menettämisestä valtiolle, koska näin katkaistaan rikoskierrettä ja rattijuoppo joutuu miettimään elämänsä suuntaa.

Ajoneuvon takavarikointi valtiolle on yksi rattijuoppouden torjuntakeino muiden joukossa. Sen merkityksen Mansikka-aho näkee kuitenkin liian suurena, ilmeisesti siksi, että Suonenjoella on poikkeukselliseen keinoon innokkaasti turvauduttu.

Toistuvasti rattijuoppouteen syyllistyvät ovat lähes poikkeuksetta vaikeasti päihdeongelmaisia. Pahimmillaan muutaman sadan euron auton rattiin tarttuu juopunut, joka ei kanna vastuuta sen paremmin omasta kuin muidenkaan liikenteessä liikkuvien hengestä. Kerta toisensa jälkeen olematon harkintakyky pettää ja valitettavan usein vahvasti päihtynyt rattijuoppo on osallisena kuolonkolarissa.

On vaikea uskoa, että autorimpulan menettäminen valtiolle ketään raitistaisi. Paremminkin on syytä epäillä, että kärähtänyt ostaa uuden auton tai ajaa autottomaksi tuomittuna laina-autolla. Edelleen on tärkeää määrätä rattijuopoille ajokielto, minkä lisäksi uusijat tarvitsevat apua päästäkseen eroon päihderiippuvuudesta.

KKO:n päätös avaa keskustelua auton asemasta suomalaisessa yhteiskunnassa. Tähän asti on vaikuttanut jopa siltä, että myös oikeuslaitos on kunnioittanut auton lähes pyhää arvoa.

Keskusteluissa on jo ehdotettu ajoneuvojen takavarikkojen laajentamista. Auto valtiolle myös silloin, kun kuljettaja rikkoo jatkuvasti esimerkiksi nopeusrajoituksia tai harrastaa holtittomia ohituksia! Jos liikennekuri löystyy, näiden keinojen käyttöönottoa varmasti ennen pitkää harkitaan.

Bensiinivarkaisiin kyllästyneet huoltamoyrittäjät puolestaan vaativat varkaan auton tuomitsemista valtiolle rikoksenteon välineenä.