Uutiset

Auton renkaidenvaihdossa tarvitaan kunnon työkalut

Nykyautojen tunkit ovat usein niin kehnoja, ettei niitä pitäisi käyttää renkaanvaihtoon. Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora pitää niitä lähes kertakäyttökamana.

-Tunkit on tarkoitettu vain varapyörän laittamiseen alle. Kesä- ja talvirenkaiden vaihtoon niitä ei ole tarkoitettu. Tiedän useita onnettomuuksia, joissa auto on pudonnut tunkin pettämisen takia, hän sanoo.

Nuoran mukaan itse renkaita vaihtavia väijyy toinenkin vaara. Alumiinivanteiden pultit pitäisi kiinnittää momenttiavaimella oikeaan kireyteen, jottei vanne vaurioidu. Liiallinen kiristäminen vahingoittaa vannetta.

Muun muassa näillä perusteilla Autonrengasliitto opastaa autoilijoita käyttämään rengasliikkeiden palveluja omatoimisen renkaidenvaihdon asemesta. Autorengasliitto on rengasliikkeiden edunvalvontajärjestö.

Nuora muistuttaa, että ammattimies näkee renkaiden kunnosta, ovatko esimerkiksi pyörien ohjauskulmat oikein. Renkaanvaihdon yhteydessä asentaja myös vilkaisee auton alustan kuntoa.

-Renkaanvaihto onnistuu valveutuneelta autoilijalta kotonakin, jos on kunnollinen hallitunkki ja momenttiavain. Yleisiä virheitä ovat vääränlaisten pulttien käyttäminen ja vanteiden soviterenkaiden unohtaminen paikoilleen, kun alle pannaan toisenlaiset vanteet, hän sanoo.

Alumiini- ja teräsvanteiden kanssa käytetään erilaisia pyöränpultteja. Soviterenkaita tarvitaan joidenkin tarvikevanteiden kanssa.

Renkaidenvaihdon yhteydessä on tärkeätä tarkistaa renkaiden ilmanpaine. Vaihdon jälkeen 100-200 ajokilometrin jälkeen pitää tarkistaa pyöränpulttien oikea kireys.

Nastakausi päättyy 2.5.

Vapun jälkeisenä maanantaina autoissa on oltava alla nastattomat renkaat, jos keli sallii.

Kesärenkaiden urien sallittu minimisyvyys on 1,6 milliä, mutta turvallisuuden vuoksi suositellaan vähintään neljän millin uria. Kahden euron kolikon reunus on neljän millin levyinen. Asettamalla kolikon renkaan uraan voi helposti arvioida urasyvyyden. Kuluneet renkaat ovat alttiita vesiliirrolle. Myös jarrutusmatka märällä on pidempi kuin hyväkuntoisilla renkailla.

Renkaiden kumiseos kovettuu vanhetessaan. Kovettunut kumi muuttuu liukkaaksi eli pito heikkenee. Käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta. Renkaan valmistusvuosi ja -kuukausi selviävät renkaan kyljen nelinumeroisesta merkinnästä.

Jos autolla ajetaan paljon, renkaiden paikkaa on hyvä vaihtaa noin kymmenen tuhannen ajokilometrin välein. Eturenkaat vaihdetaan taakse ja päinvastoin. Renkaan pyörimissuuntaa ei saa vaihtaa, sillä kulutuspinnat on suunniteltu toimimaan vain oikeassa pyörimissuunnassa. Jokaisen kausivaihdon yhteydessä renkaiden paikkaa on syytä vaihtaa.

Jos renkaissa on selviä kulumiseroja, paremmat renkaat pannaan taakse. Kuljettaja havaitsee etupyörien alkavan vesiliirron, muttei takapyörien. Siksi takana on tarpeen olla vettä syrjäyttävää kulutuspintaa enemmän kuin edessä.

Renkaiden ilmanpaine pitää tarkistaa vaihdon yhteydessä ja sitä on hyvä seurata kuukausittain. Myös varapyörän paine kannattaa tarkistaa ajoittain. Jos auto kuormataan raskaasti, painetta on tarpeen lisätä. Nykyrenkaat eivät kärsi pienestä ylipaineesta, mutta alipaine kuluttaa renkaita, lisää polttoaineen kulutusta ja huonontaa ajettavuutta. (HäSa)