Uutiset

Autoni tahtoo biobensaa - ja heti

Turhaan olen odottanut, että maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja (kesk.) tekisi kunnon numeron autojen kotimaisen biopolttoaineen tuotannon helpottamisesta. Vaan mitään ei ole kuulunut, vaikka Korkeaojalla olisi oiva tilaisuus nostaa nykyisin kovin matalaa profiiliaan.

Korkeaojan kollega kauppa- ja teollisuusministeriöstä, ministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) on jonkinlaista myötämieltä biopolttoaineelle tuonut julki, mutta aika köyhästi hänkin.

Missä viipyy aito maaseudun puolestapuhujana esiintyvän puolueen tuki maaseudun elinkeinoille ja kotimaisuudelle? Nyt on sen aika, eikä vasta viidestoistapäivä, kun on myöhäistä.

Tahtoa ja intoa kotimaisen autojen biopolttoaineen tuotannon aloittamiseen on monellakin suunnalla, muun muassa Kanta-Hämeen Rengossa.

Tuotannon kannattavuus on kiinni ainoastaan polttoaineen verotuksesta, joka Suomessa on tunnetusti huiman korkea. Biopolttoainetta ei saada myyntiin järkevällä hinnalla, jos vero nostaa hinnan samalle tasolle kuin öljypohjaisen bensiinin.

Valtion verotuloista tosiaan on kysymys ministeri Pekkarisen mukaan. Polttoainevero on hänen mukaansa niin merkittävä tulonlähde valtiolle, ettei biopolttoainetta voi kohdella eri tavoin kuin öljypolttoainetta.

Minä en usko ministeri Pekkarisen perustelua, sillä biopolttoaineen osuus polttoaineen kulutuksesta olisi vain muutaman prosentin luokkaa. Onhan valtiolla sitä paitsi varaa alentaa omaisuusverojakin.

Kun asiaa katsotaan koko kansantalouden kannalta, valtio todennäköisesti hyötyisi biopolttoaineveron poistosta enemmän kuin menettäisi.

Biopolttoaine olisi kotimainen tuote, jonka valmistajat maksaisivat veroja kotimaahan ja työllistäisivät suomalaisia ihmisiä. Polttoaineiden tuonti vähenisi ja maaseutu pysyisi elävänä.

Ruotsissa ja Saksassa biopolttoainetta saa ja autoilijat käyttävät sitä. Minunkin autoni tahtoo sitä, eikä sekään ymmärrä poliitikkojen perusteluja.

Toisekseen ihmettelen autoni kanssa, miten hallitus aikoo tällä menolla toteuttaa EU:n vaatimuksen biopolttoaineiden käytön lisäämisestä viiteen prosenttiin jäsenmaissaan.

Myöhäistä on marista sitten, kun EU on tappanut Suomesta biopolttoaineen raaka-aineen, rypsin ja sokerijuurikkaan viljelyn.

Viljelyn tulevaisuus on jatkuvasti epävarma, joten viljelijät vaihtavat muihin kasveihin, jos suinkin vaihtoehtoja löytyy. Mitään järkeä ei ole siinäkään, jos viljelijät lopettavat viljelyn ja heitä pitää myöhemmin kovalla työllä houkutella uudestaan rypsin- ja juurikkaanviljelijöiksi.

Sellainenkin tilanne voi tulla eteen, jos öljyn hinta nousee utopistisiin lukuihin. Tai viimeistään sitten kun öljy kokonaan loppuu maailmasta, mikä ei myöskään ole kuin yhden sukupolven päässä tulevaisuudessa.