Uutiset

Autonrenkaat kutistuvat kimröökiksi ja polttoöljyksi

Suomessa rengasjätettä kertyy vuosittain noin 50 000 tonnia. Määrä vastaa 24 miljoonaa autonrengasta.

Jätelaki velvoittaa renkaiden tuottajia huolehtimaan siitä, että käytöstä poistetut autonrenkaat palautuvat hyötykäyttöön. Autonrenkaan maatumisaika lähentelee jopa sataa vuotta.

Suomessa kierrätys on hyvällä mallilla, sillä noin 94 prosenttia autonrenkaista kierrätetään.Suomen Rengaskierrätys valmistaa renkaista esimerkiksi meluvalleja, räjäytysmattoja maan- ja talonrakentajien käyttöön sekä kumirouhekerroksia kaatopaikoille kaappaamaan haitallista metaania.

Kuivatislaus muistuttaa pontikan keittoa

Tuotantolaitos Peatec Oy:n tavoitteena on käsitellä tulevaisuudessa puolet Suomen hylätyistä autonrenkaista. Renkaiden lisäksi mukaan tuotantoon kelpuutetaan kaikenlainen kumiromu.

Peatecin toimitusjohtaja Pekka Marjomaa työskenteli Moskovassa 15 vuoden ajan. Viimeisimmät viisi vuotta hän keskittyi erityisesti pyrolyysitekniikan hyödyntämiseen yhdyskuntajätteiden polttamisessa.

Pyrolyysilla tarkoitetaan kuivan raaka-aineen kuumentamista siten, että osa materiaalista haihtuu pois.

– Renkaat jauhetaan kämmenenkokoisiksi palasiksi, jonka jälkeen ne kuormataan pyrolyysiuuniin. Kun rengashake on lämmennyt pariinsataan asteeseen saakka, keskiön läpi alkaa virrata kaasua. Kaasu jaetaan kevyisiin ja painaviin kaasuihin ja lopuksi jäähdytetään. Pyrolyysikattila on kuin suuri pontikkapannu! Marjomaa nauraa.

Tähän mennessä tuotantolaitoksessa on käsitelty kymmenisen tonnia autonrengashaketta. Tämä vastaa viidennestä vuosittaisesta Suomessa syntyvästä rengasjätteestä.

Kimrööki pysyy mukana kuin perunarutto

– Jalat kannattaa pyyhkiä hyvin, tuo noki liimautuu joka paikkaan kiinni kuin perunarutto, Marjomaa huomauttaa, ja pyyhkii kenkiään huolellisesti ovimattoon.

Yksi pyrolyysiprosessin lopputuotteista on mustahiili eli kimrööki. Se on niin hienojakoista, ettei tuotantolaitoksen työntekijöiden kannata pukeutua valkoisiin. Mustahiiltä käytetään esimerkiksi uusien renkaiden valmistamiseen.

Muita lopputuotteita, polttoöljyä, teräsromua ja kaasua, voidaan myös uudelleenkäyttää. Polttoöljyä käytetään sellaisenaan esimerkiksi laivojen polttoaineena tai tislattuna esimerkiksi dieselinä. Teräsromu kierrätetään muun metallin kanssa, kaasusta saadaan lämpöenergiaa.

Kierrättäminen on hyödyksi niin ympäristölle kuin taloudellekin

– Meiltä kysytään usein, miksi renkaita hyödynnetään polttoöljyksi vasta nyt eikä jo 20 vuotta sitten. vasta nyt teknologia on päässyt sille tasolle, joka täyttää Euroopan standardien hyväksynnät, kertoo Peatecin projektipäällikkö Vesa Keinänen.

Pilottilaite on kotoisin Kiinasta. Kiinassa renkaat käytetään loppuun ja kierrätetään huolellisesti paitsi ekologisista myös ennen kaikkea taloudellisista syistä.

(HäSa)