Uutiset

Autopaikoitus ratkaisi Vanajanrannan arkkitehtuurikilvan voiton

Vanajanranta II:n asemakaavaa aletaan suunnitella sellaisen ratkaisun pohjalta, että asukkaiden autot sijoitetaan autokansien alle.

Tällainen ratkaisu esitettiin alueen suunnittelusta käydyn arkkitehtuurikilpailun voittajatyössä. Voittoisan suunnitelman oli laatinut helsinkiläinen arkkitehtiryhmä A6 Oy. Heidän kilpailutyönsä nimi on Vana.

-Vana on yksinkertainen, selkeä ja toimiva suunnitelma, jossa pysäköinnin järjestäminen on lähtökohtana, sanoi kilpailuraatiin kuulunut arkkitehti Jarmo Pulkkinen kilpailun tuloksen julkistamistilaisuudessa perjantaina.

Verkatehdasta vastapäätä

Vanajanranta II sijaitsee keskeisellä paikalla Paasikiventien ja Vanajantien kulmauksessa, Verkatehdasta vastapäätä. Sen eteläpuolella sijaitsee aiemmin rakennettu kerrostaloalue Vanajanranta I.

Kaupunki omistaa Verkatehdasta vastapäätä olevan kulmatontin, muu alue on yksityisessä omistuksessa. Omistajia on useita.

Hämeenlinnan kaupungin ja sopimuskumppaneiden järjestämään suppeaan kilpailuun osallistui neljä kutsuttua arkkitehtuuritoimistoa. Jarmo Pulkkinen piti kilpailutöiden tasoa hyvänä.

Pysäköinnin järjestämisen vaikeus tuli esiin kilpailutöissä. Normina pidettiin yhtä autopaikkaa sataa kerrosneliötä kohti. Tämä merkitsee sitä, että suhteellisen pienelle alueelle on järjestettävä noin 200 autopaikkaa. Yhdessä kilpailutyössä lähes puolet tonttialasta oli mennyt autopaikkoihin.

Autot kannen alle

Voittajatyön suunnittelijat olivat lähteneet siitä, että lähes kaikki autopaikat sijoitetaan kansien alle. Näistä autohalleista on suora yhteys kerrostalojen porraskäytäviin.

Voittajaryhmään kuuluva arkkitehti Jyri Haukkavaara kertoi, että suunnittelijat keskustelivat paljon pysäköintiratkaisusta.

-Mietimme, uskaltaako tällaista kannen alle -ratkaisua tarjota – minkälaiset kustannukset tulee asuinneliöihin. Kokeilimme eri vaihtoehtoja, mutta tämä oli ainoa sellainen, että saatiin laadukas miljöö korttelin sisälle.

Jo lähtökohtana oli, että pohjaveden takia ei voida mennä kovin syvälle maan alle. Voittajaratkaisun autopaikat tulevat 1-1,5 metriä maanpintaa alemmaksi.

Syöttöliikenne parkkihalleihin on voittajatyössä järjestetty kilpailuohjelman vastaisesti, mutta siitä ei Pulkkisen mukaan ole liikenteellistä haittaa.

Senioritalo vai hotelli?

Kaupunkikuvallisesti tärkeä kohta on kaupungin omistama tontti, jolle tullee jotain muuta kuin tavallista asuntorakentamista. Voittajaehdotuksessa paikalle esitetään senioritaloa, mutta kaupungin tilaajajohtaja Päivi Saloranta katsoo, että Verkatehdasta vastapäätä sopisi hotelli. Myös toimistotalon rakentaminen voisi tulla kyseeseen.

Pulkkinen kehuu voittanutta suunnitelmaa siitä, että siinä on onnistuneesti yhdistetty korkeaa ja matalaa. Lähes kaikista uusien talojen asunnoista on näkymä Vanajavedelle. Myös pihakannen päältä on näkymiä järvelle uusien ja vanhojen rakennusten välistä.

Jyri Haukkavaara kuvaili suunnittelutehtävää aika helpoksi, sillä kyseessä on selkeä tontti, jolla on selvät rajat. Suunnittelu tehtiin sillä periaatteella, että katujen varsille tulee suurempaa rakentamista ja korttelin sisäpuolelle kevyempää.

Suunnittelijoita ilahdutti se, että olemassa olevat Vanajanranta I:n kerrostalot on suunniteltu laadukkaasti. Näin uudesta alueesta ei tule sille kontrastia.

Asemakaava ensi vuonna

Päivi Saloranta sanoi uskovansa, että voittajatyö toimii hyvin asemakaavoituksen pohjana.

-Asemakaavoitustyö on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa. Siinä aiotaan käyttää voittaja-arkkitehtien työpanosta.

-Mutta arkkitehdit eivät suunnittele rakennuksia, vaan arkkitehtuurin linjan. Rakennusten suunnittelu on rakennusliikkeiden asia, Saloranta sanoi.

Yksityisten omistuksessa olevien alueiden rakentamisesta on sovittu kolmen rakennusliikkeen kesken. Nämä yritykset ovat Peab oy, Ncc rakennus oy asuminen ja Rakennus Kähkönen oy.

Aluetta ei ole tarkoitus rakentaa kerralla, vaan markkinatilanteen mukaan. Julkistamistilaisuudessa mukana olleet Peabin ja NCC:n edustajat olivat hankkeesta innoissaan. He haluaisivat päästä rakentamaan vuonna 2013. (HäSa)