Kolumnit Uutiset

Autopuolueen suuri päivä

Helsingissä alkoi tänään aamulla mielenkiintoinen ihmiskoe, jossa testataan, kuinka hyvin satojentuhansien asukkaiden kaupunki toimii ilman kiskoilla kulkevaa joukkoliikennettä keskusta-alueella. Varikolle jäävät niin metrot kuin raitiovaunutkin, joiden varaan kaupungin sisäinen liikenne on rakennettu.

Turun ja Tampereen poliittiset päättäjät seuraavat tätä koetta taatusti suurella mielenkiinnolla, sillä molemmissa kaupungeissa on käynnissä vakava hanke raitiovaunuliikenteen aloittamiseksi lähivuosina. Tampere on muutaman pysäkinvälin Turkua edellä, mutta jo 2020-luvulla molemmissa kaupungeissa pitäisi olla jo ainakin yksi raitiolinja käytössä.

Niin Turun kuin Tampereenkin päättäviltä paikoilta löytyy äänekkäitä autopuolueen edustajia, joiden mielestä kaikki raitioliikenteeseen kaavaillut satsaukset ovat turhia, sillä yksityisauto on kiistatta mukavampi ja autottomille köyhille voi aina laittaa lisää busseja.

Raitiovaunuverkoston rakentaminen tyhjästä on kieltämättä kallista puuhaa. Tarvitaan kymmeniä kalliita vaunuja, laajoja varikkotiloja sekä etenkin pirunmoinen määrä arvokasta katutilaa kiskoja ja pysäkkejä varten.

Se on kuitenkin sijoitus tulevaisuuteen. Hyödyistä päästään Helsingin malliin nauttimaan vielä yli 123 vuotta ensimmäisen ratikkalinjan avaamisen jälkeenkin.

1960- ja 1970-lukujen autoiluhuumassa Turku ajoi järjestelmällisesti alas koko toimivan raitioliikenteensä. Kasvava kaupunki ei tarvinnut toimivaa joukkoliikennettä vaan enemmän tilaa henkilöautoille, sillä olisihan pian jokaisella varaa omaan Angliaan tai Taunukseen.

Ihmiskoe sekin oli ja tulokseksi saatiin, että jos joukkoliikenne ajetaan alas ja autoilusta tehdään käytännössä pakollista, niin ihmiset myös hankkivat autoja.

Itse asiassa niitä hankittiin niin paljon, että niille ei enää mikään tila riittänyt ja isoja osia keskustasta jouduttiin purkamaan parkkipaikoiksi. Autot tapaavat ottaa kaiken sen tilan, mikä niille annetaan.

Sittemmin Turussakin tultiin järkiin ja rakennettiin hyvin toimiva joukkoliikenne bussien varaan. Valitettavasti vain senkin kasvun rajat ovat tulleet jo vastaan ja Turun torin laidasta on tullut jättimäinen bussivarikko.

Eiväthän kaikki helsinkiläisetkään tänään autoa käytä, sillä paikallisjunien lisäksi myös taksit ja bussit kulkevat, paitsi jos rikkureita jahtaavat anarkistit pysäyttävät ne. Ehkäpä joku urhea työmatkalainen uskaltautuu polkupyöränkin päälle.

Sen sijaan jokaisen joukkoliikenteen satsauksia vastustavan kannattaa tänään hurauttaa Mannerheimintielle katsomaan, kuinka nautinnollista liikkuminen kaupungissa on ilman niitä häiritseviä ratikoita.

Paatuneinkaan autoilufani ei voi nimittäin kiistää sitä, että joka ikinen kiskoille siirtynyt ihminen vähentää autoteiden ruuhkia. Jää enemmän tilaa päristellä isolla citymaasturilla, brum brum!