Kolumnit Uutiset

Autotonta kotimaanmatkailua eli matka sinne ja takaisin

Jos mä lähden Lahteen, päädyn Mäntsälään, runoili jo aikoinaan lyhyellä tähdenlennollaan 1970-luvun lopulla Kake Singers. Lauluntekijän sanat tulivat mieleen, kun yritin etsiä rennon autottomaksi suunnitellun viikonloppureissun junayhteyttä.

Jos haluan mennä junalla Kokkolaan, päädyn näköjään Tikkurilaan, tuohon maalitehtaan kanssa nimensä jakavaan vantaalaiseen taajamaan. Onneksi en sentään joudu Moskovaan. Sinnekin kun on helpompi löytää järkevä junayhteys.

VR on vienyt kotimaanmatkailun aika-avaruudellisten peruskysymysten äärelle: Kun olen ollut pari tuntia VR:n yhteiseksi mainostetulla matkalla, olen ehtinyt jopa lähtöpisteeseen, tuttuun linnamaisemaan. Onneksi joudun hyppäämään välillä pääkaupunkiseudun raikkaaseen ilmaan ja pääsen vaihtamaan junaa, niin pysyn yksinkertaisena maalaisena jotenkin kartalla, missä päin olen ja minne olen menossa. Matkalukemiseksi sopisi hyvin J.R.R. Tolkienin Hobitti – eli sinne ja takaisin. Jotenkin sitä matkustaessaan kuvittelisi päätyvänsä johonkin.

Varsinaisen huumoripläjäyksen eli rengasmatkan läväyttää eteen Matkahuollon aikataulutiedustelu.

Jos matkustan linja-autolla lauantaiaamupäiväksi Kokkolaan, pitää lähteä perjantai-iltana kohti Turkua. Forssassa vaihtaisin Helsinki–Pori-vuoroon, joka tavoittaa Porin linja-autoasemalla Turun satamasta lähteneen pikalinjan. Sen määränpäänä on peräti pohjoinen Oulu. Matka Kokkolaan kestäisi 10 tuntia. Perillä värjöttelisin aamuyöllä.

Ja sitten ihmetellään, miksi ihmiset käyttävät kotimaanmatkailussa niin mielellään omaa autoa.

VR:n hinnoittelu on aivan oma lukunsa. Periaatteessa on loistavaa, että etukäteen ja hiljaisimpien aikojen juniin saa lippuja edullisesti.

Valitettavasti vain lottoarvonnassa ei näytä ikinä osuvan se halpa lippu kohdalle, vaan aina se turkasen kallis tai vielä kalliimpi.

Mieluiten matkustaisin oikeaan aikaan kohtuullisella hinnalla kuin väärään aikaan halvalla.

Juna on edelleen ylivertainen kulkuneuvo, mukava ja nopea. Lyhyellekin lomalle lähtiessä voi hengähtää heti penkkiin istuessa, kun kaikki jää taakse. Minulla ei ole myöskään mitään VR:n henkilökuntaa vastaan, ei etenkään työttömiksi jääviä lipunmyyjiä.

Todennäköisesti seuraavassa kauhukuvassa lopetetaan, toivottavasti ei samalla ihan konkreettisesti, konduktöörit ja veturinkuljettajat. Sen verran itsepalvelu ja automaatio ovat jo edenneet.

Ai miksikö Tikkurilan kautta Hämeenlinnasta pohjoiseen? Ei ole aamulla muuta yhteyttä kohti Pohjanmaan lakeuksia nokkansa suuntaavaan Pendolino 41:een, joka ei yllätys yllätys pysähdy Hämeenlinnassa. Lauantaisin kun ei kulje Kuopion Pendolino 81, joka jopa pysähtyy Hämeenlinnassa aamuseiskalta ja josta voi vaihtaa Tampereella 41:een.