Uutiset

Autourheilumies elää unelmaansa

Hämeenlinnalaisen Mika Heinosen pitkäikäinen haave toteutui vuonna 2008, kun pesti suomalaisen autourheilun kattojärjestössä AKK-Motorsportissa varmistui.

Kymmenen vuotta Huhtamäellä ja Konecranesilla teollisuussähköasentajana työskennelleestä miehestä leivottiin aluekoordinaattori.

– Olin haaveillut muksusta lähtien työstä autourheilun parissa. Kun mahdollisuus osui kohdalleni 37-vuotiaana, kävi mielessäni ajatus, että uskaltaako tällä ikää hypätä turvallisesta työstä kokonaan uusiin seikkailuihin, Heinonen muistelee.

Intohimoisen autourheilijan ei tarvinnut kuitenkaan kauan asiaa puntaroida, sillä hänet oli valittu tehtävään 40 hakijan joukosta. Hän otti pestin tietenkin vastaan.

Vuotta myöhemmin Heinonen ylennettiin nopeuslajien (rata-ajo, jäärata-ajo, endurance, drifting) lajipäälliköksi. Hänen työhönsä kuuluvat muiden muassa sääntöjen ja lupien hoitaminen, harrastajien palveleminen, sekä lupaavien kilpa-ajajien auttaminen.

Tällä hetkellä Heinonen vastaa Finracen eli rata-ajon SM-sarjan pyörittämisestä yhdessä sarjatyöryhmän kanssa. Seuraava koitos on uuden finracen osakilpailu Ahveniston moottoriradalla 8. syyskuuta.

Työsarkaa riittää muutenkin, sillä Heinonen on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet rata-autoilun kehittämiseksi.

– Tavoitteeni on nostaa rata-ajon suosio rallin tasolle. Haluan myös kehittyä työssäni ja ansaita luottamuksen vaativalta moottorikansalta.

– Elän unelmaani, vaikkei työ aina niin ruusuista olekaan, Vantaalla työskentelevä Heinonen myöntää.

Lopettaminen…oli lähellä

Heinonen sai kimmokkeensa autourheiluun 14-vuotiaana, ja vuotta myöhemmin hän kuului kasvattiseuransa Turengin Autourheilukerhon hallitukseen.

Yläasteikäinen koltiainen aloitti uransa autosuunnistuksen parissa. Ensimmäisen varsinaisen kisansa hän ajoi Ahveniston moottoriradalla jokamiesluokassa vuonna 1989 – viikkoa myöhemmin, kun hän oli saanut ajokortin.

Heinonen oli jo hilkulla lopettaa kilpailu-uransa pieleen menneen kauden jälkeen vuonna 1997.

– Ajoin silloin Lada Cupia, mutta auto ei kestänyt. Katsoin autourheilu-urani päättyneeksi.

Syystä tai toisesta Heinosen polku johti uudelleen lajin pariin vuonna 2000. Ilman tätä käännekohtaa hän työskentelisi mahdollisesti edelleen sähköasentajana.

– Erehdyin käymään Ahveniston moottoriradalla ja kipinä syttyi uudelleen. Hommasin veljeni Jarin kanssa Lada Samaran syksyllä 2001.

Kaksikko pisti auton kuntoon talven pimeinä tunteina. Seuraavana vuonna Heinonen kurvailikin Samarallaan Lada Cupin kakkostilalle.

– Sieltä tuli jokunen osakilpailuvoitto. Mäensivun Pasi vei koko sarjan nimiinsä. Nykyisin Samara lepää Inkiläisen Jukan tallissa.

Kuljettaja…ja nuotinlukija

Voisi sanoa, että 2000-luku on ollut Heinosen yhtä unelmien täyttymystä autourheilun saralta. Uuden työnsä lisäksi hänen tavoitteensa kisailla kuskina ja kartanlukijana kävivät toteen.

Vuonna 2011 hän kaahaili Nissan Micrallaan Tunturi rallin luokkavoittoon yhdessä kartturinsa Petri Kuisman kanssa.

Tähän asti suurimman kisahetkensä Heinonen koki heinä–elokuun-vaihteessa rallin MM-osakilpailussa Jyväskylässä.

– Olin nuotinlukijana eli kartturina Simo-Petteri Tuunasen ohjaamassa Citroen Saxossa. Ajoimme luokkavoittoon.

– Siinä on muisteltavaa keinutuoli-ikäisenä. Vaikka pidänkin nuottien lukemisesta, jatkan uraani kartturina vasta, kun oma kilpaurani loppuu.

Gansteriautolla…kilpailemaan

Heinosen veri vetää edelleen kilparadoille. Kokenut kuski aikoo kokeilla rahkeitaan Legends-luokassa. Ei siksi, että nostalgiset autot keräävät ihailevia katseita.

– Legends-sarjassa on kovin kilpailullinen taso rata-ajossa. Kuskeja on keskimäärin 40 koitosta kohden.

Heinosen tallista löytyy silmiä hivelevä Legends-kaara. 1300-kuutioisella moottoripyörän moottorilla varustettu putkirunkoinen vanhan liiton rodi-auto laulaa käynnistyessään ärjysti.

1930-luvun gansteriauton 500-kiloinen minikopio kiihtyy tiettävästi nollasta sataan 4,5 sekunnissa, ja kulkee suorilla lähes kahtasataa.

Heinonen starttaa kohti ensimmäistä voittoaan toukokuussa 2013 Virtasalmen Motoparkissa Finracen eli SM-sarjan osakilpailussa. Toinen koitos käydään heti kesäkuussa Ahvenistolla.

– Tavoitteenani on menestyä. Tässä on vielä talvi aikaa viilata auto kisakuntoon.

Pitkän linjan intohimoisella harrastajalla on Apparan ratakierroksia takanaan satoja – sekä kisa- ja harjoituskilometrejä tuhansia.

Tuleva Legends-kuski on kiitollinen saamistaan mahdollisuuksista ja erityisesti perheensä antamasta tuesta.

– Perheeni on kannustava voima. Vaimoni tosin jännittää kisailua puolestani sen verran, että elää hengessä kotijoukoissa. Emma-tyttäreni aika menee ratsastamiseen, hän voitti juuri ensimmäiset esteratsastuskisansa. Saa nähdä, milloin tyttären hevosvoima voittaa isän hevosvoiman, Mika Heinonen hymyilee. (HäSa)

Asiasanat