Uutiset

Bic Macista vaihtoehto riisille

Chou Xue Feng istuskelee ystävänsä kanssa Shanghain keskustan ruuhkaisessa McDonald’sissa ja haukkaa tuplahampurilaistaan.

– Käyn täällä melkein joka päivä, Chou selittää suhdettaan Kiinan toiseksi suosituimpaan pikaruokaravintolaan. Maan ykkösenä keikkuu toinen amerikkalainen, kanaruokiin erikoistunut Kentucky Fried Chicken eli KFC.

Chou, 23-vuotias laaduntarkkailija, edustaa Kiinan pikaruokakulttuurin malliesimerkkiä.

Kiireinen, moderni, keskiluokkainen nuori valitsee lounaspaikaksi työpaikan lähistöllä sijaitsevan hampurilaisravintolan. Koska se on nopea, mukava, länsimainen ja suhteellisen halpa vaihtoehto.

– Täällä on puhtaampaa kuin monessa muussa ravintolassa, lisää Chen.

Se on kriteeri, jota kiinalaiset arvostavat korkealle.

Kymmenettuhannet jonottivat

Pääkaupunkiin Pekingiin Kiinan ensimmäinen McDonald’s tuli 15 vuotta sitten. Tiananmenin vallankumousaution laitamilla, Maon mausoleumia vastapäätä sijaitsevaan hampurilaisbaariin jonotti tuolloin 40 000 ihmistä. Kaikki, joilla vain oli varaa, halusivat kokeilla, miltä länsiruoka maistuu.

Siitä alkoi pikaruokakulttuurin vallankumous Kiinassa. AC Nielsen -markkinointitutkimusyhtiön mukaan 41 prosenttia mannerkiinalaisista käy vähintään kerran viikossa pikaruokaravintolassa. Yhdysvalloissa samaa harrasti 35 prosenttia ja Euroopassa 11 prosenttia tutkimukseen vastanneista.

Aasian ja Tyynenmeren alue onkin jo ohittanut Yhdysvallat pikaruokarakastajien kärkipaikkana.

Kiireinen elämänrytmi ja lukuisten pikaruokapaikkojen olemassaolo ovat muokanneet kiinalaista ruokakulttuuria.

McDonald’s-ketju on 15 vuoden aikana perustanut Kiinaan lähes 700 ravintolaa. Vuoden 2008 olympialaisiin mennessä se lupaa kasvaa 100 uuden ravintolan vuosivauhdilla. Samanaikaisesti McDonald’s ilmoitti juuri lopettavansa muualla maailmassa 200 ravintolaa.

Kiinassa kaupunkilaisten keskitulot kasvoivat 40 prosenttia vuosina 1999-2003. Nopeaan elämänrytmiin soveltuva take away -ruokakulttuuri merkitsee myös mittavaa rahan ropinaa pikaruokayrityksille. Kiinan kansallisen tilastokeskuksen mukaan pikaruokamyynti vastaa kahta viidesosaa koko maan ruoka- ja juomamyynnistä.

Miljoonia liikalihavia

Kukkaroiden paisumisen lisäksi paisuvat myös ihmisten vyötäröt. Terveysalan asiantuntijoiden mukaan Kiinassa on tällä hetkellä 200 miljoonaa ylipainoista ihmistä. Näistä 60 miljoonaa luokitellaan hyvin lihaviksi.

Länsimaissa pikaruokaa pidetään köyhien ravintona. Kiinassa pikaruokaa syövät ne, joilla on siihen varaa.

Ylipainon lisäksi muuttunut ruokavalio on viimeisten kymmenen vuoden aikana kasvattanut myös kiinalaisten verenpaine- ja diabetes-tapauksia.

-!Kiinaa riivaa nyt sekä ali- että yliravitsemuksen ongelma, Zhou Haichun Kiinan yleisen ravitsemuskehityksen keskuksesta toteaa.

Zhoun mukaan erityisesti kaloririkkaalla länsimaisella pikaruokaravinnolla on ollut negatiivinen vaikutus sekä Kiinan ravintokehitykseen että terveyden tilaan.

Maan elintaso nousee ja ihmiset syövät entistä enemmän. Tämä ei siis kuitenkaan ole pelkästään positiivinen asia.

-!Ihmiset eivät enää ajattele ruoan ravintopitoisuuksia. He ajattelevat vain ruoan määrää ja sen makua. Ei sitä, onko ruoka terveellistä, Zhou valittaa.