Uutiset

Bisnes pyörii lemmikkien ympärille aina vaan paremmin

Kun Musti ja Mirri -ketju avasi lokakuun alussa uuden lemmikkitarvikekaupan Tiiriössä, nousi alan kauppojen lukumäärä Hämeenlinnassa viiteen.

– Liikkeitä on hyvä määrä ja ne sijaitsevat sopivasti eri puolilla kaupunkia, sanovat Jenni ja Pekka, jotka omistavat neljä koiraa.

Mustilla ja Mirrillä on Tiiriön lisäksi ketjumyymälä Hämeensaaressa sekä yrittäjävetoinen liike kauppakeskus Tuulosessa. Keskustassa sijaitseva Pekan Akvaario ja Tiiriön Faunatar myyvät myös eläimiä.

Myymälävastaavat uskovat, että asiakkaita riittää kaikille, mutta kysyntä tuskin venyy enää useammille kaupoille.

– Luulen, että määrä on riittävä tämän kokoiseen kaupunkiin tällä hetkellä, sanoo Pekan Akvaarion myymälävastaava Minna Hevonoja.

Lamasta potkua myyntiin

Tuulosen Musti ja Mirrin parhaat myyntikuukaudet osuvat poikkeuksellisesti kesään, jolloin suuri osa asiakaskunnasta koostuu kesämökkiläisistä.

– Minulla on käynyt tosi paljon myös hämeenlinnalaisia asiakkaita. Nyt jää nähtäväksi, kuinka Tiiriön myymälä vaikuttaa heihin. Myynnin suunta on tähän asti ollut koko ajan ylöspäin, sanoo reilut kolme vuotta Tuulosessa toiminut Liisa Peltonen.

Myös Hämeensaaren Mustin ja Mirrin myymälävastaava Päivi Koskinen, jolla on kokemusta alalta yli kahdelta vuosikymmeneltä, allekirjoittaa myynnin jatkuvan kasvun.

– Jostakin syystä lamat lisäävät lemmikkien määrää ja sitä kautta lemmikkitarvikkeiden myyntiä. Näin on aina ollut. Porukkaa riittää, sanoo Koskinen.

Jenni ja Pekka ostivat Hämeensaaren Mustista ja Mirristä heijastinpannan, heijastinliivin, kuivattua naudanmahalaukkua ja kaksi koira-aiheista ikkunatarraa autoon.

– Emme osta koirille turhaa tavaraa emmekä käytä niitä kylpylässä. Jos raha on tiukoilla, ajatellaan ensin lapsia, sitten koiria ja viimeiseksi aikuisia. Järjestys on aina tämä, sanoo Pekka.


Ruokaa, hiekkaa ja järkeä

Kaupungin lemmikkitarvikemyymälöissä korostetaan tuotevalikoimien asiallisuutta. Pling pling -kaulapantoja ja -osoitelaattoja kyllä löytyy, mutta vain paris hiltoneille kelpaavia sylikoirien luksustuotteita ei.

– Markkinoille on tullut muun muassa leluja, joilla on kestävyystakuu. On ihanaa myydä tuotteita, joihin itsekin uskoo, sanoo Koskinen.

Myymälöiden tärkeimmät myyntiartikkelit ovat kuiva koiranruoka, laadukkaat ruokasäilykkeet kissoille sekä kissanhiekka. Lelut, koulutusnamit ja muut herkut tulevat vahvana kakkosena.

– Naudanmahalaukku ja possunkorvat ovat kestosuosikkeja. Uusi kalaherkku, joka on koiralle terveellinenkin, on myös liikkunut tosi hyvin, kertoo Peltonen.

Asiallinen tuotevalikoima ei kuitenkaan ole synonyymi muuttumattomalle valikoimalle. Petien, patjojen, lelujen ja vaatteiden värit, muodot ja kuosit vaihtelevat entistä nopeammalla vauhdilla. Näiden pidetään asiakkaan mielenkiintoa yllä vaikka tuotteet pysyvät periaatteessa samoina.

– Ja joku idea niissä hassuimmissakin tuotteissa on. Kyllä niihin joku aina uskoo, sanoo Koskinen. (HäSa)