Uutiset

Bongarin aarre on kätketty romulinja-auto tai kunnon trombi

Linja-autobongari Heikki Liukkosella, 48, Akaan Toijalasta on yli 50 000 valokuvaa linja-autoista. Hän on kirjannut kaikkien autojen tiedot ylös. 
 
– Kuvia on kaikki paikat täynnä. Paperikuvat ovat yli 300 kansiossa, ja on niitä irtokuvinakin. Lisäksi dvd-levyillä on jonkin verran, Liukkonen kertoo.
 
Hänen bongaamiaan linja-autoyksilöitä on kymmeniä tuhansia. Suomessa on rekisteröitynä tällä hetkellä noin 13 000 linja-autoa, ja siitä voi päätellä, että Liukkosen kuvaamista ”biileistä” suurin osa on jo edesmenneitä.
 
Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva Liukkonen on entinen postimies, joka alkoi kuvata linja-autoja järjestelmällisesti vuonna 1987. Sitä ennen hän oli vuodesta 1979 lähtien kirjannut ylös kaikkien näkemiensä linja-autojen rekisterit ja muut tiedot.
 
– Aivan ensimmäiset kipinät tähän harrastukseen tuli oikeastaan jo vuonna 1975, kun olin kahdeksanvuotias. Aloin katsella linja-autoja sillä silmällä, että noissa on jotakin kiinnostavaa.
 
Lapsuusajan linja-autoihin liittyy myös Liukkosen haave löytää vielä jostakin kuva Paunun linja-autoyhtiön vuoden 1975 mallin autosta numero 30.
 
– Minulla on kaikki muut Paunun 1970-luvun autot, mutta ei tuota. Se liikkui aikoinaan lapsuuskotini ohi päivittäin.
 
Toinen Liukkosen toive on saada vinkkejä romulinja-autoista, joita on eri puolilla Suomea latojen takana ja metsien kätköissä. Bongarille ne voivat olla aarteita. 
 
Parhaimmillaan Liukkosen bongaus on sitä, että hän seuraa ja kuvaa auton koko elinkaaren sen syntymästä romuttamolle asti. 
 
Yksi tällainen vaiheittain dokumentoitu kulkupeli on vuoden 1977 mallia oleva Wiima-korinen Volvon keskimoottorilla varustettu auto. 
 
Se oli aluksi Mäntsälässä Sukulan Linja -nimisellä yhtiöllä autona numero 15. 
 
Mäntsälästä se myytiin Keskipohjanmaalle Veteliin Osmo Aho -yhtiölle, jossa se oli auto numero 2. Vetelistä se siirtyi Ruukin Paavolaan Karhun Liikenteelle, eikä autolle enää annettu numeroa. Sieltä se myytiin 1990-luvun lopulla Posiolle Veljekset Tuppuraisen yhtiölle ja lopulta varaosiksi Taivalkoskelle.
 
– Neljät värit auto sai, ja aina se nousi Suomen kartalla ylöspäin. Eräs kaverini kuvasi auton vuonna 1982 Padasjoella, kun se oli vielä Sukulan väreissä. Minä kuvasin sen Seinäjoella 1985, kun se ajoi Ahon nimissä Seinäjoki–Kokkola-linjaa. Sitten kuvasin sen Oulussa 1987, kun se oli Karhun Liikenteellä. Posion aikojen kuva on otettu Kuusamossa, Liukkonen selittää.
 
Vuosikymmenten mittaan linja-autoliikennöitsijät ovat tulleet Liukkoselle tutuiksi –  ja Liukkonen tutuksi linja-autoyrittäjille sekä näiden rengeille. 
 
– Tunnen varmaan yli sata nykyistä liikennöitsijää. Sitten on yli 30 niitä, jotka ovat siirtyneet rajan toiselle puolelle.
 
Jos jossakin ilmestyy linja-autokirja tai bussiyhtiön historiikki, siinä todennäköisesti on aina Liukkosen ottamia kuvia. Rikastumaan hän ei otoksillaan pääse, sillä harrastus vie rahaa enemmän kuin tuo.
 
– Jotain pientä niistä maksetaan. Sitten on sellaisia etuja, että kuskit jotka tuntevat minut, saattavat viitata kintaalla maksulle astuessani kyytiin. 
 
Bussibongaus on hyvin järjestelmällistä. Liukkonen tapaa tehdä silloin tällöin kuvausreissuja ympäri Suomen, jolloin hän etsii tiettyjä puuttuvia autoja.
 
– Tiedän tallit, paikat ja turistikohteet. Linja-autoasemillahan ei paljon autot enää seiso, joten ne ovat vähän huonoja paikkoja.
 
Liukkosella on kadehdittavan hyvä muisti, ja hän pystyy sanomaan suoralta kädeltä tuhansien linja-autojen rekisterinumerot. Hän on muutenkin harrastuksensa ansiosta pätevöitynyt rekisterikilpien tulkitsija. Hän esimerkiksi näkee heti, jos vaikka vuoden 1988 mallia olevassa Ford Sierrassa on väärennetyt kilvet.
 
Asialle on looginen selitys, sillä niin sanotut läänikohtaiset kilvet poistuivat Suomessa 1989. Siihen saakka niissä oli tietty kirjainkoodi, joka oli jopa pitäjäkohtainen. Esimerkiksi Vaasan läänissä tulivat VAA-alkuiset rekisterit vuonna 1972 ja viimeisiä olivat VUO-alkuiset, joita oli Kokkolassa 1989.
 
– Jos vastaan tulee auto, jonka kirjainyhdistelmä on VPL, se on taatusti Vaasassa vuonna 1986 rekisteröity auto, Liukkonen tietää.
 
Tämän jutun kirjoittaja rekisteröi 1988 kotikulmillaan henkilöauton, jonka kilpi oli VSP-111. Liukkonen on heti kartalla ja tietää, että Kaskisissa rekisteröitiin samoihin aikoihin Haglundin linja-autoyhtiön bussi VSP-230. 
 
Bingo! (LM-HäSa)

Asiasanat

Päivän lehti

6.4.2020