Uutiset

Bueno Barcelona, bueno!

Sekin päivä sitten koitti, jolloin oli myönnettävä kuumaveristen Välimeren lajitovereidemme oivaltaneen jotakin, mihin pohjoismainen, Golf-virran viileä rationaalisuus ei ole vielä venynyt.

Se päivä nousi Barcelonassa ja havainnot tehtiin liikenteestä.

Oivallus número uno. Suomessa autoilijan silmä on keltasokea ja punaisen näkeminen go-käsky kaasujalalle. Vihreä valo takaa jalankulkijalle turvan, johon luottava heittää henkensä lukuisia kertoja päivässä.

Barcelonassa jalankulkijoiden kuolemat on puolitettu alkuunsa poistamalla autoilijoiden liikennevaloista keltainen pysähtymistilanteessa. Mennään tai ei mennä. Siinä se.

Liikkeellelähdöstä motoristeja sentään varoitetaan keltaisella. Annetaan muutama sekunti aikaa tyrkätä ykkönen silmään ennen tööttikonsertin alkua. Fantástico!

Oivallus número dos. Kävelykatu ei ole uusi keksintö, mutta senkin voi toteuttaa monella tavoin. Jopa autoilijoita sorsimatta, mikä sinänsä on ylimitoitettua kiltteyttä.

Barcelonassa las Ramblas – tuo jokaturistin pakkokohde – on sekä kävely- että autoilukatu. Nerokkaaksi vajaan kilometrin pituisen väylän tekee se, että leveän lavea keskimmäinen kaista on varattu jalankulkijoille. Siellä kelpaa ostaa ja myydä, laulaa ja tanssia, ruokailla ja juomailla, liikkua ja oleilla.

Autot puolestaan köröttelevät kävelybaanan reunoilla, kinttupolkuja muistuttavilla kaistoillaan ja elävät – toivottavasti – jatkuvassa pelossa. Jalkavälineitä käyttävät päihittävät ratti-istujat jo pelkällä massallaan.

Asetelma pitää autoilijoiden hoksottomit valppaina ja jarrujalat herkkinä. Ja katso: äärimmäisen keskeisestä sijainnistaan huolimatta las Ramblasilla ei kärsitä motorisoiduista ruuhkista. Perfecto!

Oivallus número tres. Barcelonan metroverkko on laaja ja sen käyttäminen edullista. Ja seisakkeella kyytiä odottava metronkäyttäjä näkee tiedotustauluista sekunnin tarkkuudella, koska seuraava juna tulee. Toistan: sekunnin.

Kyllähän Helsingin kaksihaaraisessakin viihtyy niin kauan kun kuljetaan maan kamaralla. On merimaisemaa ja yritysmaisemaa ja kauppakeskusmaisemaa ja lähiömaisemaa. Mutta maan alle painuminen vetää matkaajan haudanvakavaksi. Kanssamatkustajien katseiden välttelystä saa kehitettyä viiltävän päänsäryn jo Kaisaniemen ja Hakaniemen tynkävälillä.

Barcelonan metrossa katse lepää ihmisissä, jotka palelevat harvoin ja pukeutuvatkin kesän väreihin. Tai vaunuseinien mainoksissa, joiden sekaan on toki livautettu muistutus, että kontrolliyhteiskunta se on katalonialainenkin yhteiskunta.

Liputta matkustaminen: sakko 40 euroa. Metrossa tupakointi: sakko 30,05 euroa. Pohjoismainen rationaalisuus huokaa ihaillen: absurdo!

ursula.ryynanen@hameensanomat.fi

Päivän lehti

5.4.2020