Uutiset

Bussilakko karvasta kiusantekoa

Paikalliseen sopimiseen on oltava aitoa halua ja yhteisesti sovitut pelisäännöt.

Pääkaupunkiseudulla kahden liikennöitsijän ja työntekijäpuolen edustajien paikallisesta kiistasta alkanut bussilakko levisi perjantaina Lahteen, Jyväskylään, Ouluun, Poriin ja Kuopioon.

Alkuaan työriita koskee osa-aikaisten kuljettajien käyttöä Connexin ja Concordian busseissa pääkaupunkiseudulla.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT lähettää lakolla kitkerää viestiä meneillään oleviin tulopoliittisiin neuvotteluihin. Elinkeinoelämän keskusliitto saa laittomasta lakosta pontta vaatimuksilleen, joiden mukaan työrauhaa koskevat pelisäännöt on uudistettava.

Alalla on voimassa oleva työehtosopimus. Työtuomioistuin määräsi AKT:lle ja sen lakkoileville ammattiosastoille yhteensä 20 000 euron sakot. Vaikka lakko on kiistatta laiton, ei se aiheuta suuriakaan väristyksiä AKT:ssä.

AKT on ennenkin sumeilematta tarttunut lakkoaseeseen.

Puheenjohtaja Timo Räty syyttää työnantajapuolta juuri siitä mihin hänen oma liittonsa syyllistyy. Hänen mukaansa työnantajajärjestöt pelaavat nyt kovaa peliä matkustajien kustannuksella.

Tarkoitus ei pyhitä keinoja. On vastuutonta ja karvasta kiusantekoa maksattaa oma kyvyttömyys ja neuvotteluhaluttomuus bussimatkustajilla ja liikennöitsijöillä, joilla ei ole osaa eikä arpaa varsinaisessa kiistassa.

Työntekijäpuoli on toistanut julkisuudessa, ettei se hyväksy osa-aikaisten kuljettajien käyttöä, koska ”pian kaikki me olemme osa-aikaisia”.

Työnantajan mukaan osa-aikaiset ovat kaikki vapaaehtoisia. Connexilla ja Concordialla on heitä yhteensä 60.

AKT:n Timo Räty korostaa, että työtaistelun ratkaisun avaimet ovat työpaikalla. Tässä hän on kiistatta oikeassa. Kaiken järjen mukaan muutaman kymmenen työntekijän asemasta pitäisi pystyä sopimaan.

Mutta mitä tehdä, jos kiistaan ei löydy ratkaisua ja sitä kieltäydytään jopa hakemasta? Kun riita viedään liittojen väliseksi, lakko vain laajenee.

Ilmeistä on, ettei kiista koske vain kahden yhtiön osa-aikaisia bussikuskeja, vaan kysymys on periaatteista ja järjestöpolitiikasta. AKT haluaa mitä ilmeisimmin suitsia laajemminkin työnantajien harrastamaa pätkätyöläisten käyttöä. Se taitaa olla kuitenkin taistelua työelämän tuulimyllyjä vastaan.

Bussilakko on karmea esimerkki siitä, miten huonosti paikallinen sopiminen voi käytännössä onnistua.

AKT on ammattiosastoineen harvinaisen kovapäinen, mutta ilmeisesti kaikki ei ole kohdallaan Connexin ja Concordiankaan yrityskulttuureissa. Paikalliseen sopimiseen on oltava aitoa halua ja yhteisesti sovitut pelisäännöt.

Ulkomaalaisperäiset yritykset ovat tulleet pääkaupunkiseudun bussimarkkinoille alan kilpailutuksen seurauksena. Niiltä voi tuskin odottaa muuta kuin toimintansa taloudellisuuden maksimointia.

Suomessa toimiva Connex on osa kansainvälistä alan suuryritystä, joka toimii useissa Euroopan maissa. Concordian taustat ovat suomalaiset, mutta yritys on ollut vuodesta 2000 asti osa norjalaisomisteista konsernia.

Päivän lehti

19.9.2020

Fingerpori

comic