Uutiset

Bussilakosta tuskin tupon turma

Puolitoista viikkoa jatkunut Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n bussilakko keskeytti tulopoliittiset neuvottelut, joiden piti keskiviikkona ja torstaina jatkua työmarkkinajohtajien viisikon tapaamisella.

Elinkeinoelämän keskusliiton tiistainen tylynpuoleinen ilmoitus ei ollut tupo-väännössä yllätys. Neuvottelut keskeytyvät, kun lakko laajeni Helsingin satamiin eikä työrauha palautunut bussiliikenteeseen keskiviikkoaamuun mennessä.

Pääkaupunkiseudun kahden bussiyhtiön, Concordian ja Connexin määräaikaisten kuljettajien käytöstä alkanut paikallinen kiista on saanut suuret ja periaatteelliset mittasuhteet.

Työnantajat ovat valinneet tiukan linjan, eikä siitä ole todennäköisesti tarkoitus tinkiä. Bussilakko tuli tupopöytään kuin tilauksesta esimerkkinä häiriköinnistä, joka pitää saada loppumaan, jotta pitkää ja maltillista tuloratkaisua on uskottavaa edes tavoitella.

AKT:kään ei ”pettänyt”. Lakko jatkui, ja työrauhaa sumeilematta rikkovaan rintamaan yhtyi keskiviikkona AKT:n tuttu kumppani, Merimies-Unioni, joka kieltäytyi tekemästä lakon piiriin kuuluvia töitä Helsingin satamissa.

Merimies-Unioni jatkaa AKT:n valitsemalla laittomuuden tiellä.
Työtuomioistuin on toistuvasti todennut lakon laittomaksi.

Tuloneuvottelujen aikataulu on ennestäänkin tiukka. Aikaa keskeytyksiin ei ole, kun tavoitteena on ollut puristaa ratkaisua valmiiksi jo ensi viikonloppuna.
Tupo ilmeisesti viivästyy, mutta ei ole vielä lopullisesti karilla, koska ilmeistä sopimushalua löytyy niin työnantaja- kuin tekijäpuoleltakin. Bussilakko ei väistämättä ole tupon turma.

EK:n julistama tuumaustauko ei merkitse, että kaikki seisahtuisi. Osapuolet jatkavat tahoillaan neuvottelukysymysten valmistelua ja ovat toivottavasti valmiimpia ja lähempänä toisiaan, kun yhteiset neuvonpidot taas jatkuvat.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen yritti tiistai-iltana viimeiseen asti löytää sopua, jolla AKT:n lakko olisi saatu loppumaan ja tuloneuvottelut jatkumaan.
AKT:n lakko ja Merimies-Unionin tukitoimet kertovat siitä, että työmarkkinoiden rintamalinjat eivät kuljekaan enää yksiselitteisesti työnantajia ja työntekijöitä edustavien liittojen välillä, vaan syviä railoja on myös työntekijäleirin sisällä.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen on paljon vartijana. Hän ei voi kovin jyrkästi ojentaa jäsenliittojaan, mutta liittojen välillä kielenkäyttö on suorasukaisempaa.

Metallityöväenliiton puheenjohtajalta Erkki Vuorenmaalta ei heru ymmärrystä bussilakolle. Hän kehotti keskiviikkona keskeyttämään kuljetusalan lakot. Vuorenmaa ei maininnut AKT:tä nimeltä, mutta viestin osoite ei jäänyt epäselväksi.

Bussilakon loppumista odottavat kaikki, mutta on lakosta työnantajille hyötyäkin. Vastikään EK:n valtioneuvostolle jättämä työrauhasäännösten uudistamista koskeva esitys saa lakosta uutta painoarvoa. Lakko-oikeuden rajoittamispyrkimyksistä työnantajaliittoa on turha moittia SAK:n tapaan syvän suuttumuksen vallassa. Sellaistahan EK ei ole yrittänytkään esittää.

Päivän lehti

9.4.2020