Uutiset

Caddieye tähtää Yhdysvaltain markkinoille

Nuori hämeenlinnalainen yrittäjä Timo Haapaniemi, 24, tähtää uuden innovaationsa kanssa Yhdysvaltain markkinoille Indiegogo.com sivuston avulla. TH Innovationsin päätuote on Caddieye, joka täysin uudenlainen ja ensimmäinen urheiluun suunnattu etäisyysmittari, joka toimii yhdessä älypuhelimen kanssa. Hämeen ammattikorkeakoulussa liiketaloutta opiskeleva Haapaniemi on kehittänyt liikeideaansa eteenpäin opintojensa avulla.

Caddieye on ensimmäinen golfiin ja frisbeegolfiin suunniteltu etäisyysmittari, joka hyödyntää laserteknologiaa sekä älypuhelintekniikkaa. Älypuhelimen kamera toimii kiikarina laiteelle, jota ohjataan puhelimitse Caddieye App -sovelluksen avulla. Kenttätietoja voidaan hyödyntää kierroksen suunnitteluun etukäteen ja myös tuloksien analysointiin jälkeenpäin. Mittatulokset siirtyvät sovellukseen helposti Bluetooth-yhteyden välityksellä.

– Caddieye yhdistää kaksi yleisesti käytössä olevaa tuotetta yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi, jollaista ei ole ennen tehty urheilumaailmassa. Yhteistyökumppaniksemme olemme onnistuneet samaan kansainvälinen frisbeegolfyhdistyksen PDGA:n. Heidän kauttaan meillä on käytössä erittäin kattavat kenttätiedot frisbeegolf-sovellukseen. Lisäksi golf-sovellukseen on tulossa yli 50 000 kenttää ympäri maailmaa asiakkaiden käyttöön, kertoo Haapaniemi.

TH Innovations Oy sai alkunsa junassa syksyllä 2014, kun Hämeen ammattikorkeakoulun Amazing Business Train kulki Ouluun osana opiskelijoiden liiketoiminnan kehittämisopintoja. Haapaniemi kehitti liikeideaansa matkalla eteenpäin ja onnistuneiden kontaktien avulla sai apua tuotekehitykseensä. Haapaniemi onkin onnistunut yhdistämään taitavasti liiketalouden opintonsa oman yritysideansa kehittämiseen. TH Innovations Oy työllistää myös muita ammattikorkeakoulun opiskelijoita eri aloilta sekä tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa HAMKin muotoilijoiden muotoilutoimisto Siltanen | Sandberg Oy:n sekä Työelämän lähipalveluiden kanssa.

Caddieye lanseerataan markkinoille vuoden 2016 aikana. Tuotteelle on avattu rahoituskampanja kansainvälisellä Indiegogo-joukkorahoitusalustalla. Indiegogo on väylä sekä rahoituksen keräämiseen että näkyvyyden lisäämiseen erityisesti tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla. Ennakkomyynnillä katetaan prototyypin viimeistelystä muodostuvia kustannuksia sekä tuotantokustannuksia.

Asiasanat

Päivän lehti

21.1.2020