fbpx
Uutiset

Dadao Trio sivaltaa akustisin rytmein

Kolme kakskyt ja risat -miestä Pekolan vanhan koulun viereisessä tiilirakennuksessa kasiraitaisen kanssa. Ihan ensimmäisenä ei juolahda mieleen ounastella uunista ulos akustista funkia tai pop-hoppia. Eikä varsinkaan bossanovaa.

– Oltiin tämän toisen Juhan kanssa jammailtu Parolassa koulussa. Hän innostui sitten tämmöisestä 70-luvun vanhakantaisesta soundista ja päätettiin kokeilla. Juha puhui Gomezista ja joistain australialaisista bändeistä, vaikkei hän ollut itse asiassa ikinä edes kuullut niitä, muistelee Dadao Trion rumpali Juha Tiainen.

Trion alkutahteja tapailtiin pari vuotta sitten, ja nyt urotekoihin lasketaan reilut kymmenen keikkaa ja split-kasetti Ponytail-nimisen elektroaktin kanssa. C-kasetti…?

– Siitä on käyty paljon keskustelua. Monet, joille olen kasettia jaellut, ovat sanoneet, että jaa, ei mulla ole kuin mp3-soitin. Kasetti oli taas Ponytailin Samuli Tannerin keksintö. Hän myös nauhoitti biisiämme. Ehkä se on pottuilua kaupallisuutta vastaan, sanoo Tiainen eikä kuulosta kovin vakuuttavalta.

Hämeenlinnalaisen Tiaisen lisäksi Dadao Triossa musisoivat leppäkoskelainen basisti Ukri Kokkonen ja parolalainen laulaja-kitaristi Juha Sarkkola. Sarkkolan moni muistanee Phuzyn räppärinä. Tiaisen toinen bändi soittaa power-poppia nimellä Almost.

Improvisoiva funk-panda

Pakko kurkata bändin nimen taa, sillä dadaohan on yhtä kuin kiinalainen taistelumiekka. Rytmillisiä sivalluksia?

– Tämä on uusi hieno näkökulma! innostuu Tiainen.

Seuraava mielleyhtymä tyrkyttää dadaa ja dadaismia. Tuota ensimmäisen maailmansodan jälkeistä taidesuuntausta, joka korosti standardien hylkäämistä ja tahallista irrationalismia.

– Taas tuli opittua uusi asia, hihkuu rumpali.

Se arvailuista.

– Meidän piti tehdä jonkinlainen funk-versio Tao Taon tunnarista ja Juhan toisen kitaran viritys on D-A-D-A. Nämä sekoittuivat keskenään Dadaoksi.

Tämän kolmikon kohdalla akustisuus ei tarkoita kitaroiden taitonäppäilyä eikä tylsää peruskomppausta. Tiainen syyttää rytmien kirjosta jammailua.

– Biisit syntyvät usein jammailusta, joka suuntautuu yleensä funkiin ja groove-meininkiin. Se on improvisoitua rytmikkyyttä.
Ja improvisaatiohan edellyttää hyvää soittofiilistä?

– Joo. Sen kannalta on kiva, jos jengi on mukana, toivoo Tiainen.

Menot