Uutiset

EB kaasuttaa megatrendien myötätuulessa

Autojen ohjelmistoja ja langatonta viestintäteknologiaa kehittävä Elektrobit on äitynyt vinhaan vetoon. Suurelle yleisölle tuntematon oululaisyhtiö on noussut muutamassa vuodessa vastoinkäymisten alhosta vauhdilla kasvavaksi vientitykiksi, joka operoi kuuman kasvutrendin polttopisteessä, verkottuvien ja itsenäistyvien autojen ja esineiden maailmassa.

– Olemme luultavasti jo maailman suurin autonvalmistajista ja suurista osatoimittajista riippumaton autoteollisuuden ohjelmistotoimittaja, Elektrobitin toimitusjohtaja Jukka Harju sanoo.

EB:n autosegmentin toiminta on keskittynyt Saksaan, missä yhtiöllä on noin tuhat työntekijää. Toimipaikkoja on kahdeksassa maassa. EB avasi vastikään toimipisteen myös Kalifornian Piilaaksoon. Autojen mukana EB:n aikaansaannokset ovat levinneet ympäri maailman.

Hyvässä lykyssä EB:n maailmanvalloitus on vasta alussa, mutta jo nykyisen markkinasiivun säilyttäminen merkitsisi nousujohteisuuden jatkumista, sillä kulkupelien kehittyessä kokonaismarkkina kasvaa kuin pullataikina.

Takavuosina Nokian alihankkijana tunnetun Elektrobitin uudestisyntyminen kulminoituu vuoteen 2004, jolloin yhtiö osti saksalaisen auto-ohjelmistoyhtiön 3Softin – kreivin aikaan. Ilman yritysostoa pitkien sopimusten leimaamalle autoalalle olisi ollut vaikeaa ellei mahdotonta murtautua.

Tällä hetkellä neljännes EB Automotiven liikevaihdosta tulee tuote- ja lisenssimyynnistä ja kolme neljäsosaa palvelu- ja tuotekehitysprojekteista.

– Ne ovat sidoksissa toisiinsa, ja pyrimme kasvattamaan kumpaakin. Kyse on siitäkin, missä vaiheessa haluamme laskuttaa minkäkin osan projektikuluista, Harju kertoo.

Sekä EB:n auto- että langaton puoli ovat jakautuneet useisiin eri alueisiin, ja lisäksi yhtiöllä on Audin kanssa e.solutions-niminen, viihde- ja viestintäjärjestelmiä Volkswagen-konsernille kehittävä yhteisyritys, josta Elektrobit omistaa 51 prosenttia. Omia tuotteitaan ja palveluitaan EB myy monille muillekin valmistajille.

Alkuperäinen pyrkimys yhdistää EB:n langatonta puolta auto-ohjelmistopuoleen ei lopulta toteutunut, ja se oli yksi hyvä syy eriyttää Automotive ja Wireless kahdeksi eri pörssiyhtiöksi.

Bittiumiksi kesällä irtautuva, nihkeää siirtymävaihetta pitkään läpikäynyt langaton puoli on punnertanut plussalle ja sellaiseen kuosiin, että se pärjää omillaan. Harju uskoo vankasti Bittiumin menestyspotentiaaliin.

– Olemme silläkin puolella hyvin mukana megatrendeissä. Haemme pitkän tähtäimen kasvua kansainvälisiltä puolustus- ja muilta viranomaismarkkinoilta. Lisäsimme jo viime vuonna tuotemyyntiä merkittävästi.

Wirelessin tuorein hedelmä on EB Tough Mobile, viranomaiskäyttöön tarkoitettu huippukestävä ja tietoturvallinen puhelin.

Tälle vuodelle tavoiteltavat kansainväliset päänavauskaupat voivat merkitä uuden kasvutarinan alkua. Tähän asti Wireless on tehnyt kauppaa lähinnä Suomen puolustusvoimien kanssa.

Omia yhtiöitään suosivien isojen länsimaiden puolustusmarkkinoille on hankalaa ujuttautua, mutta niiden ulkopuolella – pienissä, keskisuurissa ja kehittyvissä maissa – riittää Harjun mukaan apajia.

– Teemme erikoistuotteita, jotka saattavat kiinnostaa isoja länsimaita, ja pyrimme rakentamaan kumppanuuksia niiden puolustusteollisuuden toimijoiden kanssa. (LM-HäSa)

Asiasanat

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic