Uutiset

Eläin melkein elää Allinnassa

Eläimellinen ote taiteeseen on vuoden varrella synnyttänyt Riihimäen lasten ja nuorten kuvataidekoulussa hämmästyttäviä oivalluksia. Eläintä on tutkittu lähestyen sitä niin luonnossa kuin astrologiassa, niin myyteissä kuin suhteessa ihmiseen.

– Erityisesti myyttinen eläin, mutta myös katoavat lajit herättivät varsinkin nuorimpien eli 5-11-vuotiaiden kiinnostuksen, kertoo koulun johtava opettaja Ulla Bomanson.

Galleria Allinnaan kootun kevätnäyttelyn kohokohta ovat keramiikan pajassa ideoidut ja toteutetut, eläimenmuotoiset kannut keramiikkalaseineen. Ne hurmaavat pandan, linnunpojan, pingviinin ja hevosen pään muodoillaan.

Kuvataidekoulu on jälleen työskennellyt vuoden ilman vakinaista virkaa tuntiopettajien varassa. Tilatkin Ruotsinkadulla ovat Ulla Bomansonin mukaan toivottoman ahtaat. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakuntakin on ahtauden todennut, mutta lisätilasta ei vielä ole tietoa.

– Tilannetta helpottaisi huomattavasti, jos saisimme kellarikerroksesta tilaa käyttöömme. Erityisesti valokuvauksen ja kuvanveiston yhteinen tilaratkaisu on pölyongelmien vuoksi toivoton.

Koulu on toiminut Ruotsinkadun talossaan jo vuodesta 1964. Oppilasmäärä on kaksinkertaistunut, joten runsaasti tilaa vaativa työskentely materiaaleineen ja valmiine töineen vaatisi jo lisätilaa.

Taiteesta elämäntaitoja

Ahtaudesta huolimatta koulun 140 oppilaan käden jäljestä on jälleen syntynyt loistava kevätnäyttely.

Villeimmätkin vilperipojat päästivät mielikuvituksensa valloilleen istuessaan luomassa omaa myyttistä eläintään saksien, pahvin, helmien ja tinapaperivuorten ääressä. Näpertely ei tuskastuttanut, kun mielessä häilyvälle ajatukselle piti saada aikaan muoto.

Taiteen perusopetukseen kuuluva kuvataidekoulun opetus onkin totista totta ja vakavaa kasvatustyötä.

– On opettajalle haastavaa löytää keinot, jolla vilkkaimmissakin oppilaissa herätetään motivaatio keskittymiseen. Työskentely rohkaisee ottamaan riskejä. Epäonnistunut työ on oikeastaan vain mahdollisuus kokeilla ilman riskejä, mitä voisi tehdä. Kun työ on jo pilalla, sitä voi vaaratta kehitellä ja yltää yllättäen mestariluomukseen.

Epäonnistumisten ja onnistumisten ulottuvuudet sisältävät kaikilla elämänaloilla tarvittavia taitoja, kuten itsensä vapauttamista ja itsehallintaa.

Työ alkaa mielen ravistelulla

– Yksi vaikeimmista asioista on ottaa oma onnistunut työ ja vetää päälle yhä uusia kerroksia. Oppilaat eivät millään haluaisi pilata työtään, mutta tavoitteena on tutkia harkitun peittämisen ja paljastamisen synnyttämiä uusia mahdollisuuksia.

Kuvataidekoulussa taiteen opiskelu on myös kokonaisvaltainen ja välillä mielettömältäkin tuntuva prosessi. Työ alkaa mielen ravistelulla. Ulla Bomanson kertoo itse lukevansa pienille lapsille hyvin vaikeasti ymmärrettävää tekstiä saadakseen ajatusten kaavamaisuuden hajalle.

– Ei voida pelkästään tutkia, katsoa ja hyväksyä, että hauki on kala ja sitten kopioida hauki. Siitä syntyy jotain uutta maisteltavaa.

Eläimet ovat näyttelyssä inspiroineet renessanssitutkielmiin, grafiikanlehtiin, öljyvärimaalauksiin, valokuviin, veistoksiin ja keramiikkaan.

Galleria Allinnassa 22. toukokuuta saakka esillä olevan kevätnäyttelyn ohessa kuvataidekoulu järjestää kahden viikon aikana luovuuteen innostavia taidepajoja lapsille. (HäSa)