Uutiset

Elämä palasi vanhalle kolmostielle

Legendaarisen ravintola Viidennumeron pihalla Sääksmäellä. nököttää surullisen näköisenä neljä ruostunutta bensamittaria. Niiden takana nuokkuu tölli, joka on todennäköisesti ollut huoltamon myymälä. Ränsistynyt tönö riitelee viereen rakennetun hirsisen motellin kanssa.

Ravintolan toimitusjohtaja Seppo Civill muistelee, että huoltoasema olisi perustettu 80-luvun alussa.

– Veneilijöille on myyty siitä polttoainetta, mutta toiminta oli kannattamatonta. Esson huoltamo suljettiin jo monta vuotta ennen moottoritietä.

Iittalassa suuri muodonmuutos

Kalvolassa Iittalan kohdalla vanhan kolmostien kulkija törmää kahteen erilaisen kohtalon kokeneeseen vanhaan huoltamokiinteistöön.

Liikenteenjakajan vieressä autioitunut Esson huoltoasema on kohdannut voittajansa – takana, moottoritien varressa komeilee uusi, uljas Shell nykyaikaisine palveluineen.

Kävelyllä oleva Kauko Kouhia kertoo käyttäneensä melko ahkeraan Esso-aseman palveluita.

-Autoa huolsin ja bensaa haettiin. Siellä tehtiin pientä korjausta ja huoltoa. Oli siinä pikkuinen kahvilakin. Kun Esso loppui, rakennuksessa toimi karavaanarihuolto.

Nyt pihalla on vain kylmäasemat polttoaineen ostajille.
Mahtipontisen uudistuksen on kokenut tien toisella puolella aiemmin palvellut vanha Shell. Tontilla on toiminut viime vuoden keväästä Kalvolan Graniitin kivimyynti ja kahvila sekä vuokralla oleva parturi-kampaamo. Tonttia vartioi jykevä graniitista ja raudasta tehty aita. Vain aseistetut vartijat puuttuvat.

-Kaikki muu on uutta paitsi vanhan Shellin lattianpohja. Paikkakuntalaiset ovat ottaneet tämän hyvin omakseen. Jo aamukuudelta ekat käyvät kahvilla, ja karaokeiltoina on täyttä joka kerta, tilojen vastaava hoitaja Päivi Peuranen kertoo.

Kahvikupponen edessään istuskeleva iittalalainen Jouko Hiltunen kertoo viihtyneensä paikalla jo Shellin aikoihin.

-Melkein joka päivä tuli piipahdettua pariinkin otteeseen. ”Parlamentti” kokoontui siellä puimaan kunnan asioita ja herrojen hölmöjä päätöksiä. Nyt ne istuvat tuolla uudella Shellillä.

Sattulan TB herää henkiin

Noin vuoden ajan tyhjillään olleet entisen Sattulan TB:n tilat Hattulassa ovat saaneet uuden omistajan. Lähellä asuva Rainer Harmainen osti kiinteistön reilu kuukausi sitten. Aikaisemmin tiloissa on toiminut ainakin Mattilan liikenne ja lemmikkieläinkauppa. Vielä ikkunoita peittävät ruudulliset kankaat ja lumi pihalta on auraamatta, mutta kevään korvalla tontilla saattaa olla jo tohinaa.

Rainer Harmainen on ostanut Sattulan TB:nä tunnetun kiinteistön ja harkitsee autojen kunnostamiseen liittyvän yritystoiminnan aloittamista tiloissa. – Tituleeraavat mua täällä Sattulan Sulo Vileniksi, hän nauraa.

-Jalostan ideaa korjaamo-, huolto- ja autonvuokrauksen aloittamisesta. Kiinteistö on kunnossa ja korjaamolaitteet toimivat. Täydellinen pesuhallikin on. Tituleeraavat mua täällä jo Sattulan Sulo Vileniksi, Harmainen nauraa viitaten
takavuosien suosittuun Tankki täyteen tv-sarjaan, jonka päähenkilö perheineen piti sitkeästi pystyssä syrjäistä huoltamoaan.

Vanhoihin baarin tiloihin Harmainen voisi ottaa vaikka heti vuokralaisen. Kyläyhdistys kuulemma kaipaisi alueelle elintarvikekioskia. Harmaista ei pelota tilojen sijainti syrjässä ihmisvilinästä.

-Syrjäisyys tuo kilpailuedun. Sattulan kylä kehittyy, Parola on lähellä, Hämeenlinna kasvaa tänne päin, tässä on parkkipaikat eikä moottoritiekään kovin kaukana ole. Seudun autokorjaamot ovat ruuhkautuneet, ja ilta- ja viikonloppupalvelut puuttuvat täysin.

Harmainen muistelee, että TB toimi vielä alle kymmenen vuotta sitten. Baari oli suosittu kohtaamispaikka.

-Kun kaverit Hesasta tulivat käymään, niiden auto ei ehtinyt vielä kunnolla pysähtyä, kun he jo halusivat Sattulan TB:n terassille.

Arkkitehtuurin kukkanen

Sattulasta muutama kilometri Hämeenlinnan suuntaan sijaitseva Satulinna saattaa viikonloppuisin olla tanssijoiden mekka, mutta mikään silmänilo arkkitehtonisesti monikulmainen ja monenkirjava pytinki ei ole.

Entisen Esson pihaa koristavat julisteet muun muassa Matin&Tepon, Tarja Lunnaksen ja Finlandersien keikasta. ”Kulku sallittu ainoastaan huvi-iltoina” -kyltti korostaa arkipäivänä alueella huokuvaa hiljaisuutta. Ei ristin sielua mailla eikä halmeilla.

Hämeenlinnan eteläpuolella aikoinaan Miemalan Shellinä tunnettu rakennus on elänyt uutta elämäänsä valtakunnallisen LVIS-talotekniikka-alan yrityksen, Tekmannin toimitiloina nelisen vuotta. Sitä ennen talo on ollut asuntona. Siinä on pidetty myös mikroautorataa.

-Kaikki kaupparatsut sanovat melkein ensimmäisenä, että ovat huoltamoaikana käyneet täällä kahvilla monta kertaa, LVI-asennuspäällikkö Pertti Kaunisharju kertoo.

Ajettaessa etelän suuntaan vastaan tulee pian harvinaisuus -yhä toimiva, alkuperäinen huoltoasema Valkilan Esso, jonka ovat pitäneet hengissä rahtarit.

-60-luvulta saakka ammattimaiset rahtikuskit, taksit ja kaupparatsut ovat olleet meidän vakioasiakaskuntaamme. Kun moottoritie tuli, ekat pari vuotta oli hiljaista. Henkilökuntaa oli vähennettävä Sitten tie alkoi taas vilkastua, yrittäjä Pekka Valkila kertoo.

Kuorma-autonkuljettaja Ari Nappari on käynyt Essolla kahvilla parinkymmenen vuoden ajan. -Mä tykkään pienistä huoltoasemista. Ne ovat kodikkaampia kuin isot.

Pekka Valkila jatkaa toimintaa jo toisessa polvessa. Yrityksen perusti hänen edesmennyt isänsä 45 vuotta sitten. Remontti on Valkilan mukaan edessä ”piakkoin”.

Verhoilua ja kukkopillejä

Janakkalan Viralassa vanhan kolmostien ja moottoritien liikenne soljuu pimenevässä illassa vierekkäin entisen Kesoilin kiinteistön kohdalla.

Punkan Unionin vanhassa huoltamokiinteistössä koiransa Mantsin kanssa asuva Marja-Liisa Luostarinen paljastui pienten koriste-esineiden keräilijäksi ja savitöiden tekijäksi.

Eila Mikkonen perusti vuonna 1997 tiloihin verhoomon. Sitä ennen se toimi jousiammuntakeskuksena.

-Tässä on hyvät työtilat ja lyhyt matka Hämeenlinnaan. Helsinkiläiset poikkeavat jonkin verran. Ihmiset kehuvat, että tämä oli joskus hyvä ruokapaikka, Mikkonen kertoo.

Matka jatkuu. Janakkalassa toimineen Punkan Unionin pihassa uinuu puinen Hetaksi ristitty vene.

Koiranhaukun saattelemana oveaan avaava Marja-Liisa Luostarinen ei tunnustaudu veneen omistajaksi – tuttavallisen Mantsi-koiran kylläkin. Kesken savitöiden teon yllätetty Luostarinen kertoo muuttaneensa asuntoon viisi vuotta sitten. Asuntoon, joka pian paljastuu keräilijän kodiksi; kelloja, säästöpossuja, enkeleitä, kukkopillejä ja muuta pientä tilpehööriä on lattiasta kattoon.

Rakennuksessa on toinenkin asunto ja yhden yrityksen toimitilat. Huoltamon Luostarinen arvelee lopettaneen toimintansa pian moottoritien valmistuttua vuonna 1992.

Erakko harrikkamies

Melkein kivenheiton päässä edellisestä huoltamosta sijaitseva Punkan Esson vanha kiinteistö yllättää ja pakottaa pian painamaan jarrua jälleen. Keskellä ei-mitäänkö harrikkaliike?

Yrittäjä Kimmo Saarinen auraa lunta traktorilla Classic Iron Motor Ky -liikkeensä pihasta. Pilkkihaalareissa liikuskeleva mies kertoo, ettei omista harrikkamiehille tyypillistä nahkaliiviä. Parta sentään on.

Tiloissa on ennen Saarisen liikettä ollut tietokoneita ja oheislaitteita myyvä yritys. Huoltoasema Esso pani pillit pussiin 90-luvun alussa.

Kimmo Saarinen rakentaa harrikoita ja myy niiden varaosia entisen Punkan Esson tiloissa. Tähän pyörään Saarinen on kirjaimellisesti jättänyt kädenjälkensä.

Saarinen on pyörittänyt yksin vuoden 2002 alusta liikettään, jossa hän rakentaa Harley Davidson -moottoripyöriä ja myy varaosia.

-Kai mä vähän olen erakkoluonne. Mä katsoin paljon pienenä Tankki täyteen -ohjelmaa, hän perustelee aivan tosissaan huoltamovalintaansa yrityspaikaksi.

Siis jo toinen Sulo Vilen vanhan kolmostien varrella. Harrikkamiesvisiitin jälkeen Riihimäen ABC Karavaani näyttää aivan liian ruuhkaiselta ja uutukaiselta neonvaloineen. Kahvi ja munkki on kuitenkin pakko saada. (HäSa)