Uutiset

Elokuvan petollinen toimittaja sai koululaiset miettimään

Voiko kaikkeen lehdestä luettuun, radiosta kuultuun tai televisiosta nähtyyn luottaa? Pitäisikö mediaan suhtautua kriittisesti?

Hämeenlinnan koulujen kahdeksanluokkalaisia heräteltiin tiistaina pohtimaan muun muassa näitä kysymyksiä lastenkulttuurikeskus Arxin elokuvateatteri Maximissa järjestämissä kahdessa näytöksessä.

Valkokankaalla nähtiin tositarinaan perustuva elokuva Väritetty totuus, joka kertoo nuoresta, menestyvästä ja jutuillaan lumoavasta toimittajasta. Useita palkintoja haalineessa amerikkalaisessa elokuvassa kuitenkin paljastuu, etteivät toimittajan jutut ja niiden lähteet kestä päivänvaloa.

Kaurialan koulun 8.-luokkalaiset Severi Hellsten, Ilari Halonen, Anna-Sofia Wallin ja Paula Helin pohtivat elokuvan jälkeen, voisiko samanlaista tapahtua Suomessakin.

Ensivaikutelma tuntui olevan, että ehkä Amerikassa, mutta ei täällä. Se, että toimittajan tarinat olivatkin keksittyjä, tuntui jopa järkyttävältä.

– Olisi melkein toivonut, ettei toimittaja olisi paljastunut. Ne jutut olivat niin hyviä, Paula Helin ja Anna-Sofia Wallin miettivät.

Faktoja vaikea

tarkistaa

– Sanomalehdissä oleviin juttuihin kyllä uskon, mutta en kaikkiin aikakauslehtiin. Juorulehdissä on ihan keksittyjä juttuja, arvelee Ilari Halonen ja saa taustatukea muilta.

Kysymys siitä, miksi sanomalehtien jutut sitten tuntuvat luotettavammilta kuin jotkut muut, onkin jo vaikeampi.

Lopulta joku keksii, että esimerkiksi joissakin juorulehdissä tarjotaan lukijoille palkkiota julkkiksiin liittyvistä vinkeistä. Ainakaan näiden ostettujen vinkkien perusteella tehtyjen juttujen todenperäisyyteen koululaiset eivät sano luottavansa.

Nelikko kuitenkin myöntää, että tavallisen mediankäyttäjän on vaikea tarkistaa, ovatko esimerkiksi lehtijutussa kaikki faktat kohdallaan.

– Elokuvassakin sen huomasivat vain toiset toimittajat ja toimituspäällikkö. Kyllä kai niihin juttuihin on vain luotettava, he miettivät.

Kaurialan koulussa on oppilaiden mukaan teroitettu ainakin sitä, että kaikkeen netistä löytyvään tietoon ei kannata luottaa.

– Historian opetukseen kuuluu lähdekritiikkiä. Mediakasvatusta käsitellään useammassa yhteydessä myös äidinkielessä ja yhteiskuntaopissa, kertoo historian ja yhteiskuntaopin opettaja Ari P. K. Korhonen.

Elokuvan herättämiin ajatuksiin on tarkoitus palata vielä koulussa tunneilla. Tässä apuna on Koulukinon elokuvasta kokoama oppimateriaali kysymyksineen ja pohdintatehtävineen.

Päivän lehti

3.4.2020