Uutiset

Enemmän, nopeammin ja turvallisemmin

Pasilan ja Riihimäen väliselle rataosuudelle kaavaillaan massiivisia parannuksia. Liikenneviraston ylitarkastaja ja projektipäällikkö Jouni Juutin mukaan ratauudistus lisäisi yhden vuoron Pasila-Riihimäki -välille joka tunti. Tällöin pääkaupunkiseutua kohti voisi puksutella Riihimäeltä vartin välein. Lisäksi uudistukset lisäisivät junaliikenteen jouhevuutta.

Hanke on kaksivaiheinen. Ensimmäiseen osuuteen kuuluu muun muassa Hyvinkään ja Riihimäen välille rakennettava tavaraliikenneraide, sekä parannustyöt kummankin aseman vaihteissa. Lisäksi Keravan ja Riihimäen välille kaavaillaan 15 kilometrin mittaista ohitusraideosuutta.

-Uudistukset vaihteissa mahdollistavat pendolinoille suuremman nopeuden asemaa ohittaessa, Juuti selittää.

Tähän asti pendolinojen on pitänyt köröttää asema-alueen poikki 60 kilometrin tuntinopeutta. Vaihdeuudistusten jälkeen juna voi kiitää alueen halki yli sadan kilometrin tuntinopeutta. Matkanteko lyhenee siis muutamilla minuuteilla.

-Tämän lisäksi Riihimäen rautatieaseman valaistus uusitaan, asemalle rakennetaan hissi ja puisia katoksia kavennetaan, sillä nykyiset katokset eivät vastaa tarvittavia turvamääräyksiä, Juuti luettelee

Myös Kyrölän ja Purolan välille kaavaillaan lisäraidetta.

Rahoitusta odotellessa

Hankkeen ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 190 miljoonaa euroa. Yhteensä rakennus- ja kunnostustyöt tulisivat kustantamaan 350 miljoonaa euroa. Se, toteutuuko hanke kokonaisuudessaan, selviää aikaisintaan vuonna 2013.

-Liikennevirasto pitää tätä erittäin tärkeänä ja kiireellisenä projektina, mutta eduskunnan budjettipäätös ratkaisee sen, millä nopeudella hanke toteutuu, Juuti kertoo.

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, päästään rakennustyöt aloittamaan vuonna 2014. Radan käyttöönottoa voidaan haaveilla aikaisintaan vuodelle 2016.

Koliseeko kotinurkilla?

Tiistai-iltana Riihimäen lukiolla pidetyn infotilaisuuden kuulijoita kiinnostivat eniten mahdolliset tulevat meluhaitat, sekä Riihimäen asemalta junaan nousevien pyörätuolissa istuvien kohtalo. Yksi kuulijoista kertoi tuntevansa ihmisiä, jotka joutuvat välttämään junalla kulkemista, sillä asemalta on vaikea nousta junan kyytiin.

-Hankkeen myötä Riihimäen asemalaituria korotetaan, jolloin junaan voi kävellä suoraan, Juuti kertoo.

Hankkeen ansiosta könyämisen aika olisi ohitse siis myös lastenrattaiden kanssa kulkeville junailijoille.

-Kyllä juna on ihan hyvä kulkuväline lapsiperheelle, vaikka myöhästelyjä tapahtuukin aika usein. Herää tietysti kysymys, kannattaisiko rahavirrat suunnata junien kehittämiseen, uusien raiteiden rakentamisen sijaan, perheensä Savonlinnasta Poriin matkalla ollut Niko Palokangas pohtii.

(HäSa)