Uutiset

Ennätys-tunneli puski läpi Alpeista

Sveitsi avaa keskiviikkona Alppien läpi poraamansa maailman pisimmän ja syvimmän rautatietunnelin. Sankt Gotthardin vuoren läpi rakennettiin 57 kilometriä pitkää kaksoistunnelia parikymmentä vuotta. Laskua siitä kertyi 11 miljardia euroa.

– Emmekä ruinanneet tähän rahaa Euroopan unionin naapurimailtamme, vaikka tunneli hyödyttää etenkin Euroopan läpi kuljetettavaa tavaraliikennettä, korostaa maan entinen liikenneministeri ja tunneli-idean isä Adolf Ogi Lännen Medialle Genevessä.

Junat alkavat liikennöidä Etelä-Sveitsin Tessinin kantonissa aikataulun mukaisesti kuitenkin vasta vuoden lopussa.

– Siihen mennessä saamme testattua liikennöinnin sujuvuutta ja turvallisuutta, Ogi jatkaa.

Henkilöjunat kiitävät sitten tunneleissa 250 kilometrin tuntinopeudella, tavarajunat 160 kilometrin tahtia. Tunnelissa matkataan parinkymmenen minuutin ajan.

Kuten kaikesta, sveitsiläiset päättivät tunnelin rakentamisesta ja rahoittamisesta kansanäänestyksellä. Vuonna 1992 sveitsiläiset äänestivät jättitunnelien puolesta.

1990-luvulla alppimaa kiisteli ympäröivien EU-maiden kanssa tavaraliikenteestä. EU-maat sallivat 40 tonnin rekat, mutta Sveitsille kävi herkän alppiluonnon takia enintään 28 tonnin rekkojen liikennöinti. Siksi Sveitsi halusi siirtää tavaraliikenteen teiltä juniin.

– Kolme neljäsosaa tunnelia käyttävistä junista on tavarajunia, Ogi sanoo.

Kahden tunnelin turvallisuus on taattu varaulosteillä, joita on tunnelissa 325 metrin välein. Vuonna 2001 Gotthardin maantietunnelissa sattui kahden rekan kolari. Ne syttyivät palamaan, ja kaikkiaan 11 ihmistä kuoli.

Ajoittain tunneli sukeltaa kahden kilometrin syvyyteen vuorien huipuista. Alppihuippujen päällä kiemurtelevat serpentiinitiet, mutta vuoret on puhkottu jo aiemmin auto- ja rautatietunneleille. Entinen rautatietunneli sijaitsee uutta ylempänä ja on rakennettu jo 1800-luvun lopussa.

Rakennustöiden mittavuudesta antaa osviittaa porakoneiden koko: tunnelipora on 400 metriä pitkä ja se painaa 3 000 tonnia. Sen terillä on läpimittaa yhdeksän metrin verran. Terät raivasivat vuorenuumenista ulos reilut 28 miljoonaa tonnia kiveä.

Jos tämä määrä lastattaisiin tavarajuniin, sillä olisi pituutta reilut 7 100 kilometriä ja se yltäisi Genevestä Katmanduun.

Mahtiporille annettiin myös nimiä: Gotthardia murensivat Sissi ja Heidi.

Ogin mukaan tuhannet tunnelinrakentajat työskentelivät niin vaikeissa oloissa, että väliin tunnelin syntyminen alkoi tuntua jo mahdottomalta haasteelta. Kuumuus kipusi vuoren sisällä ajoittain 44 asteeseen, sieltä murtui kivijärkäleitä ja tunneliin tulvi vettä. Tunnelia rakentamaan tuotiin kaivosmiehiä jopa Etelä-Afrikasta, koska heillä oli kokemusta timanttikaivoksissa poraamisesta. Lopulta tunneli saatiin valmiiksi jopa aikataulua nopeammin.