fbpx
Uutiset

Entä jos pappa saisi ajaa vain kauppamatkat?

Kaikki iäkkäät eivät ole sairaita tai ajokyvyttömiä, mutta iän kertyessä sairastumisriski kasvaa. Keho muuttuu entistä hauraammaksi.

Pitäisikö vanheneville kuljettajille sallia ajaminen entiseen tapaan, vai voitaisiinko sairaiden kuskien liikkumista rajoittaa rajaamalla ajo-oikeus esimerkiksi kymmenen kilometrin säteelle kodista tai vaikka vuorokauden valoisten tuntien ajaksi?

Vaikea kysymys, josta liikennelääketieteen ja valvonnan asiantuntijatkaan eivät ole yksimielisiä.

SENIORIKUSKIEN rajattua ajo-oikeutta pohdittiin Tampereella Poliisiammattikorkeakoulussa järjestetyssä poliisin liikenneturvallisuusseminaarissa.

Taustalla on tuttu ongelma: väestö vanhenee, ja se alkaa näkyä liikenteessä.

– Meille on tullut kymmenessä vuodessa 100 000 60–69-vuotiasta kuljettajaa lisää, Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari muistuttaa.

Entistä useampi haluaa ajaa yhä pidempään. Yli 75-vuotiaita ajokortillisia on maassa yli 200 000. Näistä yli 90-vuotiaita on 3 000. Suomessa on ajokortti jopa kahdella yli 100-vuotiaalla. Ikä ei estä ajamista, jos terveys vain säilyy.

– 70-vuotias kuljettaja voi olla parempikuntoinen kuin moni 40-vuotias, huomautti seminaarissa puhunut Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston ETSC:n johtaja Ellen Townsend.

Kotimaisen onnettomuustutkinnan perusteella noin 80-vuotiaan seniorikuljettajan riskitaso alkaa olla yhtä korkealla kuin juuri ajokortin saaneilla kuskeilla.

KULJETTAJIEN AJOTERVEYTTÄ seurataan Suomessa tiukimmalla seulalla koko maailmassa.

– Lääkäreillä on ilmoitusvelvollisuus ajoterveyteen vaikuttavista sairauksista. Kuljettajille on ikään sidottuja määräaikaisia terveystarkastuksia, neurologian erikoislääkäri Mikael Ojala sanoo.

Lääkärin ilmoitusvelvollisuus toimii kuitenkin puutteellisesti. Osa lääkäreistä arastelee puuttua selviinkin ajokykyyn vaikuttaviin sairauksiin.

– Ongelma on yleiseurooppalainen: lääkäri on kyllä huolissaan potilaansa tilasta, mutta ei halua rajoittaa tämän ajamista, Ellen Townsend kuvaa.

Yksinomaan terveysperusteilla on Suomessa määrätty ajokieltoon tänä vuonna 900 kuljettajaa. Ikärakenteeseen nähden määrä on mitätön.

– Lääkärin pitäisi aina pohtia sitä, onko hoidettavalla henkilöllä ajokortti ja miten hänen tilansa vaikuttaa ajamiseen. Ilmi tulee hyvinkin karuja tapauksia. Kuljettaja saattaa olla huonossa kunnossa, ja hänen ajoterveytensä puutteet ovat kenen tahansa havaittavissa, Koisaari painottaa.

AJO-OIKEUDEN rajoittaminen vain kauppamatkoihin tutuilla teillä voisi taata monelle seniorille lisää itsenäisiä vuosia kotiympäristössä, varsinkin maaseudulla kaukana julkisesta liikenteestä.

Valtaosa pienistä kolhuista sattuu tutuilla teillä. Seniorien kolareista useimmat ovat lieviä, mutta monissa vahingoissa on aineksia vakaviinkin onnettomuuksiin.

Omaisille jää paljon vastuuta läheisen ajoterveyden ja -kyvyn seuraamisessa.

– Jos 18-vuotias jää kiinni rattijuopumuksesta, ja verestä löytyy vielä amfetamiinia, jokainen vanhempi varmasti tietää mitä tehdä.

– Kun sitä vastoin pappa ajaa autolla vahvojen, keskushermostoon vaikuttavien kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena, hänen suoritustaan peukutetaan ja katsotaan ihaillen. Pappa muka pärjää yhä itsenäisesti, vaikka olisi jo korkea aika tutkia ajamisen edellytyksiä tarkemmin, Liikennevakuutuskeskuksen Koisaari vertaa.

Kannatatko vai vastustatko seniorikuskien rajattua ajo-oikeutta? Kerro mielipiteesi osoitteella palaute@laatutekstit.fi

Kari Pitkänen

Menot