Uutiset

Erikoisuutta voisi myydä itsekin

Lehtisen tilalla Tammelassa käyskentelee todellisia harvinaisuuksia.

Tavanomaisten ayrshire-lehmien lisäksi tilalla elää nimittäin kaikkia kolmea suomalaista alkuperäisrotua. Itäsuomenkarjaa eli kyyttöjä on neljä yksilöä, länsisuomenkarjaa kahdeksan ja päälle vielä yksi pohjoissuomenkarjan edustaja eli lapinlehmä.

Maatalousyrittäjä Riitta Lehtinen tietää, että alkuperäisroduista saadut tuotteet – maito ja liha – ovat kysyttyjä. Siksipä Lehtisen tilalla on nyt myös ryhdytty pohtimaan, voisiko alkuperäisrotujen tuottaman maidon myydä Valion sijaan sittenkin suoraan tilalta kuluttajalle.

-Suoramyynnistä on vasta alustavia ajatuksia. Maidon lisäksi on mietitty, jos lihaa voisi ryhtyä myymään. Tämä vaatisi kuitenkin toimijoiden verkostoitumista ja toimivaa logistiikkaa, Lehtinen miettii.


Lihan myynti vaatisi verkostoitumista

Toistaiseksi sekä 15 ayrshire-lehmästä saatava maito että alkuperäisroduista lypsettävä maito on mennyt Lehtisen tilalla samaan tankkiin. Jos tila haluaisi myydä ulos esimerkiksi kyytön maitoa, pitäisi maidot erotella.

Lehtinen pitää hyvänä, jos tilat saisivat jatkossa myydä kuluttajalle enemmän kuin nykyiset 2500 litraa vuodessa.

-10 000 litraa olisi meidän tapauksessa kaikkien neljän kyyttölehmämme tuotanto, koska ne lypsävät merkittäväsi vähemmän kuin valtarotujen eläimet ja tuotoksen vaihtelu eri yksilöiden välillä on suurta. Tärkeintä on, että täyskieltoa ei tule.

Lihan myynti vaatisi hyvän verkoston, sillä omalla tilalla Lehtiset eivät aio ryhtyä eläimiä teurastamaan. Käytännössä eläimet kuljetettaisiin tilata johonkin pienteurastamoon, josta lihat taas toimitettaisiin eteenpäin esimerkiksi ravintoloihin tai lähikauppaan.


Nettikauppakin on vaihtoehto

Projektipäällikkö Katja Anttila ProAgria Hämeestä uskoo suoramyynnin kiinnostavan etenkin niitä maatalousyrittäjiä, jotka haluavat pitää toimintansa pienimuotoisena.

-Lähiruoka ja luomu ovat nousseet kovasti esille, ja uskon, että monet viljelijät miettivät omaa myyntiä vaihtoehtona tuotannon kasvattamiselle. Näin tuotteellekin saa ehkä paremman hinnan.

ProAgria Häme järjesti viime viikolla koulutustilaisuuden suoramyynnistä kiinnostuneille yrityksille. Tilaisuuden taustalla olivat Huomisen hämäläinen maatila- ja Huomisen hämäläinen ruoka ja juoma -hankkeet.

Koulutustapahtumaan osallistui myös Riitta Lehtinen.

-Tilaisuus oikeastaan aukaisi silmät näkemään, että suoramyynti voi olla paljon muutakin kuin se, että yrittäjällä on tilallaan suoramyyntipiste.

Esimerkiksi nettikauppa voi mahdollistaa pienten erien toimittamisen suoraan kuluttajalle, jollei suoranaiseen tilamyyntiin ole halua ryhtyä. (HäSa)