Uutiset

Erityinen, muttei liian erilainen

Erityisoppilas ei enää mene tuen luo, vaan tuki tulee oppilaan luo. Kun 1960-70-luvuilla heikkolahjaiset oppilaat eristettiin omille luokilleen apukouluun ja pahatapaiset tarkkailuluokalle, tänä päivänä puhutaan yksilöllisestä erityisopetuksesta.

Erityisoppilaat sijoitetaan yhä useammin oman pienryhmän sijaan samalle luokalle tavallisten oppilaiden kanssa.

Tätä aikaa leimaa leimatuksi tulemisen pelko. Erityisopetuksen oppilaita ei haluta leimata tiettyyn porukkaan kuuluviksi. Leimaamisen pelossa on joissakin kouluissa menty jopa niin pitkälle, että luokkien nimeämisessä on luovuttu kokonaan E-kirjaimesta – se kun monissa kouluissa on ollut erityisluokan tunnuksena.

Esimerkiksi Ojoisten koululla erityisoppilaat on sijoitettu samaan luokkaan tavallisten oppilaiden kanssa. Luokalla on käytössään luokanopettaja, erityisluokanopettaja ja kouluohjaaja, joten opetusta voidaan jakaa pieniin ryhmiin joustavasti.

– Ei ole tarkoituksenmukaista luopua kaikista pienluokista, koska aina on oppilaita, jotka tarvitsevat ryhmän, jossa on vähän oppilaita ja hyvin strukturoitu rakenne, Hämeenlinnan opetuspalvelujen palvelujohtaja Mika Mäkelä muistuttaa.

Hänen mukaansa myös esimerkiksi kehitysvammaisten opetus on jatkossakin tarkoituksenmukaista järjestää omissa ryhmissään. (HäSa)

Lue lisää erityisopetuksesta sunnuntain Hämeen Sanomissa.