fbpx
Uutiset

Erityisopetusta pitäisi olla saatavilla nykyistä enemmän

Parolan koulun laaja-alainen erityisopettaja Hilppa Siukola pitää työtään erittäin kiitollisena, koska hän kokee työniloa nähdessään koululaisten ahaa-elämykset ja oppimisen.

– On ihana nähdä, kun oppilas pääsee jostakin asiasta kärrylle. Joskus käy niin, ettei hän tule koskaan takaisin.

Siukola muistuttaakin, että erityisopettajan opetuksessa käy tavallisia oppilaita saamassa tukea. Parolan koulussa ei myöskään erityisopettajalle jouduta vaan Hilpalle päästään.

Siukolan mukaan laaja-alaista erityisopetusta pitää olla saatavissa 25 viikkotuntia, jos oppilaita on 250. Hattulassa tilanne on hyvä, mutta Hämeenlinnassa paljon heikompi: yhtä erityisopettajaa kohti voi olla 450 oppilasta.

– Erityisopetusta pitäisi olla saatavilla enemmän. Nykyään yhdistettäessä erityisoppilaita tavalliseen luokkaan he käyvät joissakin aineissa saamassa erityisopetusta laaja-alaisen erityisopettajan luona. Tämä ei kuitenkaan saa olla pois muilta oppilailta. Helposti käy niin, että tavalliset oppilaat jäävät paitsi tukea, vaikka siihen tarvetta olisikin. Hehän jäävät luokassakin vähemmälle huomiolle.

Kunnissa erityisopetusta syövät ainaiset säästöt.

– Erityisluokkia tarvitaan. Jos erilaisten oppilaiden sosiaalistava kasvatus, integrointi viedään liian pitkälle, syntyy tilanne, jossa opettaja väsyy ja oppilaat eivät saa tarpeeksi huomiota.

Säästöt ovat kasvattaneet myös luokkakokoja. Siukola on erityisen huolissaan alakoulujen luokkien suurenemisesta.

– Pienet luokat ehkäisevät ongelmia jatkossa. Pienessä ryhmässä opettaja pystyy huomioimaan oppilaat ja opettamaan matematiikan, äidinkielen ja opiskelutekniikat kunnolla. On hankalaa enää ammattikoulussa tai lukiossa puuttua perusasioihin. Pienet luokkakoot auttavat parhaisiin oppimistuloksiin, ovat paras syrjäytymisen ehkäisykeino ja auttavat luokanopettajaa jaksamaan.

Hän on tyytyväinen siihen, että Suomessa parhaat voimavarat pannaan alkuopetukseen. Siinä on Siukolan mielestä salaisuus Pisa-testeissä menestymiseen.

– Kävin juuri Kaliforniassa tutustumassa alakouluun. Siellä vanhempainyhdistys kuitenkin valitsee kouluttamattomat työntekijät lukemisen harjaannuttamisohjelmaan.

Erityisopettaja itse haluaa panostaa ekaluokkalaisiin.

– Sitten myöhemmin ei tarvitse paikkailla, kun he oppivat asiat kunnolla.

Erityisopettajan mielestä kodin ja koulun välinen yhteistyö pelaa hyvin. Silloin kun oppilas tarvitsee harjaantumista, koti on tärkeässä roolissa, sillä pari tuntia viikossa erityisopettajan kanssa ei riitä.

– Kun vanhemmat harjoituttavat kotona, saadaan tuloksia.

Vapaa-aikanaan Siukola matkustaa tavaten ystäviään eripuolilta maailmaa.

– Se on minulle välttämätöntä ja antaa perspektiiviä asioihin. Aina on tiedossa joku matka.

Menot