Uutiset

Esa Peltonen nousi historic-rallin EM-kultaan

Iittalalaisen Esa Peltosen kausi historic-rallin EM-sarjassa sujui mainiosti. Peltonen voitti Toyota Starlet 1300 -autollaan kategoria 3:n kokonaiskilpailun eli hän pääsi viime viikonlopun viimeisen Unkarin osakilpailun jälkeen tuulettamaan Euroopan mestarina.

– Jouduimme ajamaan italialaista Maurizio Pagellaa vastaan. Pagella ajoi sarjassa isolla 300-heppaisella Porschella. Koko Unkarin osakilpailu ajettiin asfaltilla, mutta kisalla oli sekä Proschelle sopivia pätkiä että meille sopivia kapeita metsäteitä, joissa mentiin toki myös lujaa, Peltonen kertasi.

Peltosen mukaan Unkarin erikoiskokeilla tuli vastaan asioita, joita ei Suomessa näkisi.

– Sisäkurveihin oli laitettu tukkeja estämään oikaisemista. Oli aika hurjan näköistä, kun tukin pää tuli näkyviin. Eihän sellainen olisi mihinkään liikahtanut, jossa siihen olisi autolla törmännyt. Sen verran isoja ne olivat, mestari sanoi.

Lammin Urheiluautoilijoita ja Historic Rally Club Finlandia edustavalla mestarilla oli viimeiseen osakilpailuun selvä taktiikka.

– Ensimmäinen pätkä ajettiin lentokentällä. Tiesin etukäteen, ettei siellä ole mahdollisuuksia, mutta toisella saimme lyötyä heti luun kurkkuun ja otimme 15 sekunnin eron. Kaksi kertaa ajetulla 22 kilometrin pätkällä hävisimme paljon, mutta muilla ajoimme tasaisesti tai otimme sen verran eroa, pääsimme viimeiselle erikoiskokeelle minuutin johdossa. Sen ajelimmekin sitten ihan varman päälle, Peltonen kertoi.

Peltonen oli mestaruuden jälkeen kauteensa tietenkin tyytyväinen. Hämeenlinnalainen ajoi ensimmäisen osakilpailun huhtikuussa San Remossa Italiassa. Sarjan kausi alkoi jo maaliskuussa Espanjan Costa Bravassa.

– Auto oli jo Espanjassa, mutta en saanut vielä henkilöstöä sinne paikalle. Kartturini Hannu Lamminen oli lupautunut toiseen ralliin Suomessa.

Kartturi oli Peltosen kaudessa tärkeässä roolissa.

– Luotin Hannun nuottiin kuin vuoreen, Peltonen myönsi.

Hämeenlinnalaisen kausi oli kokonaisuudessaan ehjä.

– Meille ei tullut yhtään ulosajoa ja pystyimme jopa yhteen pohja-aikaan kaikista historic-autoista silloin, kun piti oikeasti yrittää. Kolmessa rallissa oli tekniikkaongelmia, mutta huollossa jokaisessa osakilpailussa mukana olleet Lauri Peltonen ja Jouni Haakana pystyivät ne aina korjaamaan ja pelastamaan kilpailumme. Ajoimme kauden aikana vain pakolliset seitsemän kilpailua yhdestätoista, Peltonen sanoi.

Kategorian hopealle sijoittunut Pagella oli kova luu varsinkin Italiassa ajetuissa kisoissa.

– Alpeilla ja Elbassa hän hommasi miehiä omaan luokkaansa, että sai täydet pisteet. Italiassa ajetuissa kilpailuissa häntä ei kyllä voita, mutta sarjaa ajetaan muuallakin, Peltonen mietti. HäSa

Asiasanat