Uutiset

Esikisoista oppia ensi vuoteen

Räyskälän lentokentällä valmistaudutaan jo täyttä päätä ensi vuoden kesäkuussa järjestettäviin purjelennon MM-kisoihin. Tämän kesän päätapahtuma MM-esikisa on kilpailuiden johtajan Heikki Pohjolan mukaan tärkeä välivaihe ennen ensi kesää.

– Saamme hiottua organisaation toimintoja ensi vuotta ajatellen. Myös Räyskälän kentän infrastruktuurin ja siihen liittyvien toimintojen saaminen siihen kuntoon, että voimme ottaa reilu sata konetta mukaan, on tärkeää. Tänä vuonna kilpailuun osallistuu noin 50 lentokonetta, mutta ensi kesänä kilpailuihin odotetaan mukaan koneita tuplasti enemmän. Kulkemisen ja koneiden liikkumisen pitää toimia kunnolla. Esikisa on oleellinen koeponnistus, Pohjola sanoo.

Järjestäjien päivät venyvät purjelentokisojen aikana pitkäksi. Lisäksi ennakkovalmistelut alkavat jo kuukausia etukäteen.

– Kisojen aikana päivä alkaa meteorologin työllä jo kuudelta aamulla. Kymmeneltä on briefing, johon mennessä pitää olla valmiina päivä sääennuste, ilmatilat varattuna ja päivän tehtävät valmiina. Sen lisäksi pitää järjestää kaikki muut toiminnot eli päivä on tiukkaa työtä, kilpailuiden johtaja selvittää.

Räyskälässä hyvä järjestää

Pohjola toivoo, että yleisö löytää tiensä ensi kesänä Räyskälään.

– Sen eteen tehdään töitä ennakkoon. Kilpailuja markkinoidaan ja mainostetaan ja toivomme myös yhteistyökumppaneita. Purjelentohan on hieno ja vihreä laji, jota monet yritykset voivat hyödyntää markkinoinnissaan. Vielä se on valitettavan pientä, mutta MM-kisat ovat valtavan hieno tilaisuus.

Räyskälän lentokenttä on perinteinen paikka purjelennon arvokilpailuille. Edellisen kerran maailmanmestaruudet ratkottiin kentällä vuonna 1976. EM-kisat Räyskälä on isännöinyt vuosina 1996 ja 2005, ja vuonna 2009 kentällä kilpailtiin nuorten maailmanmestaruuksista.

– Täällä on ollut isoja kilpailuja. Pystymme hanskaamaan hyvin tänne tulevan konemäärän. Ensi vuoden kilpailuista pitäisi tosin tulla suurimmat, mitä täällä on järjestetty. Se on kentälle eräänlainen ponnistus, mutta kenttä on hyvä ja iso, Pohjola vakuuttaa.

Jaakkola vakioluokan ykkönen

Kuurosäteet sävyttivät sunnuntain toista kilpailupäivää. Sen takia kaikissa luokissa lennettiin kahden ja puolen tunnin pituinen aluetehtävä. Aluetehtävä antaa lentäjälle enemmän vapautta reitinvalintaan.

Vakioluokassa päivävoittoon lensi Hämeenlinnan Ilmailukerhon Aku Jaakkola keskinopeudella 104,1 kilometriä tunnissa. Kerholuokassa kovinta vauhtia piti jälleen Nuorisoilmailijoiden Kristian Roine (keskinopeus 101,4 km/h). 15- ja 20-metristen yhdistetyn luokan päivävoittaja oli jo toistamiseen Helsingin Ilmailukerhon Tapio Tourula (113,5 km/t). (HäSa)

Asiasanat