Uutiset

Etelärannasta tulee ekoalue

Etelärannasta tulee kaupungin käyntikortti paitsi arkkitehtuuriltaan, myös ekologisuudessaan. Näin uskoo Eteläranta Oy:n toimitusjohtaja Leena Kähkönen, joka esitteli hankkeen peruskonseptia maanantaina Hämeenlinnan kaupunginhallitukselle.

Kähkösen mukaan Eteläranta rakennetaan kokonaisuudessaan kestävän kehityksen periaatteen mukaan.

– Olemme hakeneet oppia muun muassa Porvoosta, jossa tehtiin Suomen ensimmäisiä energiakaavoja. Meidän täytyy kurkottaa vuoteen 2021, jolloin tulevat uudet yleiseurooppalaiset energianormistot. Niihin täytyy varautua, ettei asemakaava ole heti vanhanaikainen, Kähkönen sanoo.

Alueen pääasiallinen energiamuoto on kaukolämpo, jota muut energiaratkaisut tukevat.

– Varmasti mietitään erilaisia aurinkokeräimiä ja -lämmittimiä sekä mahdollisesti pieniä tuulivoimaloita. Näissähän tekniikka kehittyy huimasti, joten ne on syytä mahdollistaa kaavan laadintavaiheessa, Kähkönen toteaa.

Autot eivät mahdu

Etelärannan suunnittelu kytkeytyy tiiviisti myös parhaillaan työn alla olevaan keskustan pysäköintistrategiaan sekä mahdolliseen toriparkkiin.

Tulevan asuinalueen maaperä on osin pilaantunutta täyttömaata, jossa pohjavesi tulee pian vastaan, joten ainakaan maan alle autopaikoitusta ei ole järkevää suunnitella. Maan tasallekaan autot eivät mahdu.

– Massiivinen maantasopaikoitus, jota alueella nyt on uimahallin vieressä, ei ole enää tätä päivää, Kähkönen sanoo.

Hän kertookin seuraavansa pysäköintistrategian edistymistä tiiviisti. Hyviä käytäntöjä etsitään myös muualta.

– Esimerkiksi Jyväskylässä Kankaan uudella asuinalueella tehdään isoa pysäköintiselvitystä, johon liittyen tapaan vielä tällä viikolla heidän edustajiaan, Kähkönen kertoo

Onko Etelärannasta siis tulossa liki autoton asuinalue, jossa liikutaan lähinnä kävellen tai pyörällä?

– Johtopäätös menee liian pitkälle. Missään nimessä ei ole tehtävissä mitään kokonaan autotonta kaupunginosaa, Kähkönen vastaa.

Sosiaalista asumista

Eteläranta Oy:n hallitus vieraili pari viikkoa sitten Lontoossa tutustumassa rantarakentamiskohteisiin. Kähkösen mukaan reissu kannatti, sillä se muun muassa vahvisti yhtiön ajatusta monimuotoisesta asumisesta.

– Alueelle tulee varmaan omistus- ja osaomistusasuntojen lisäksi myös sosiaalista asumista. Lontoossa tällaiset yhdistelmät olivat hyvin voimallisesti näkyvissä ja trendi on tulossa Suomeenkin. Kyse on siis siitä, että hyvän kaupunkisuunnittelun keinoilla luodaan tasa-arvoisuutta ja poistetaan sosiaalisia ongelmia, Kähkönen kertoo.

Lontoon oppeja on myös totuttua avoimempi korttelirakenne, jossa pihat ovat yhteistä tilaa.

– Hämeenlinnassa on perinteinen korttelirakenne, jossa umpikortteleiden keskuspihat ovat yksityistä taloyhtiöiden piha-aluetta. Varsinkin Etelärannan kaltaisessa paikassa halutaan, että julkista tilaa on paljon ja kerrostalojen alakertaan tulee vaikkapa kirjastoja ja muita toimijoita, Kähkönen visioi.

Hän näkisi mielellään myös linja-autoaseman tienoilla sijainneen vanhan Rantatorin paluun.

– Haluamme elvyttää aikoinaan hyvinkin eläväisen Rantatorin. Se toimisi kauppatorin lisäksi kaupunkilaisten omana tapahtumapaikkana ja julkisena tilana, joka liittää Etelärannan keskustaan, Kähkönen kertoo. (HäSa)