Uutiset

EU antaa Britannian lentoyhtiöille vuoden jatkoajan kovan brexitin oloissakin

EU yrittää pitää brexit-vahingot aisoissa. Britannian erotessa ilman sopimusta EU jatkaa rajatun ajan tiettyjä sopimuksia, jotta talous ei romahtaisi kertarysäyksellä
EU:n komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker (oik.) iski tiistaina ylävitoset Kroatian pääministerin Andrej Plenkovicin kanssa illallisella Hofburgin linnassa Wienissä. Juncker lupasi viime viikolla, että komissio esittelee 19. joulukuuta oman työkalupakkinsa kovaa brexitiä varten. Kuva: CHRISTIAN BRUNA

Todennäköisyys sille, että Britannia lähtee EU:sta ilman sopimusta, vaikuttaa päivä päivältä suuremmalta. Vain harvat uskovat enää brexit-sopimuksen läpimenoon Britannian parlamentissa.

Sekä Britanniassa että EU:ssa on jo hyvän aikaa valmistauduttu tähän mahdollisuuteen. Päivät käyvät vähiin, sillä kahden vuoden neuvotteluaika tulee umpeen 29. maaliskuuta 2019.

Theresa Mayn brittihallitus on tiputellut tietoja sopimuksettomasta erosta (no-deal brexit) pitkin matkaa.

Myös EU-komissio on luonnostellut omia vastatoimiaan jo kahdesti aikaisemmin, mutta ne jäivät vähälle huomiolle muun brexit-kuohunnan keskellä. Keskiviikkona komission hahmotelmaan tuli lisää lihaa luiden päälle.

Ensiapupakkaus kovaan brexitiin

14 toimenpide-ehdotusta sisältävä paketti on jonkinlainen ensiapupakkaus. Se ei vastaa kaikkiin brexit-vaivoihin eikä ole pitkäkestoinen. Lopullisesti asiasta päättävät Euroopan parlamentti ja valtionpäämiesten Eurooppa-neuvosto.

EU:n komissio on arvioinut kahdeksan aihekokonaisuutta erityisen kriittisiksi kovan brexitin oloissa. Näitä ovat liikenne, tietosuoja, kasvi- ja eläinturvallisuus, tullit, ilmastopolitiikka, tietyt finanssituotteet ja Britannian kansalaisten oikeudet EU:ssa.

Komissio ehdottaa, että EU ilmoittaa yksipuolisesti jatkavansa tiettyjen sopimusten voimassaoloaikaa muutamalla kuukaudella. Sopimusten voimassaolo päättyy sitten aikanaan neuvottelematta asiasta Britannian kanssa.

Ideana on antaa jäsenmaille aikaa solmia kahdenkeskisiä sopimuksia Britannian kanssa.

Ehdotuksilla on tarkoitettu pehmentää kovan brexitin vaikutuksia EU:n jäsenmaissa. Perusperiaate on, että EU jatkaa nykyisiä käytäntöjä, jos Britannia tekee saman.

Viisumi pitkille oleskeluille

Ensiarvoisen tärkeää on se, mitä tapahtuu Britanniassa asuvalle kolmelle miljoonalle EU-kansalaiselle ja EU-maissa asuville miljoonalle britille. EU lupaa, että eropäivänä laillisesti EU-maissa asuvien brittien asemaan ei tule muutoksia.

Lyhytaikaisille matkoille EU:hun ei tule viisumia. Yli 90 päivän oleskeluille tarvitaan viisumi.

Brittiyhtiöt saavat lentää EU:n kentille 12 kuukauden ajan, jos EU-maiden lentoyhtiöt pääsevät Britannian kentille. Brittiyhtiöt eivät kuitenkaan voi hoitaa EU:n sisäisiä reittejä.

Maanteiden tavarakuljetusten kohdalla vastavuoroinen lupa olisi yhdeksän kuukautta.

Elävän karjan kuljetuksiin tulisi tiukat rajatarkastukset, ja brittien lemmikkieläinpassit eivät olisi enää voimassa EU:ssa.

Cityn palvelut irti EU:sta

Useimmat pankki-, vakuutus- ja muut finanssialan firmat irrotetaan EU:sta sopimuksettoman brexitin oloissa. Vain pieni osa Britannian finanssipalveluista hyväksytään vastaavina EU:ssa.

EU on Lontoon Cityn finanssipalvelujen tärkein asiakunta. Niinpä useat finanssialan yrityksistä ovat varmistaneet tulevaisuutensa perustamalla sivukonttorin mantereen puolelle.

EU:n tarkoituksena ei ole silottaa tietä sopimuksettomaan brexitiin. EU:n mielestä puheet ”hallitusta brexistä ilman sopimusta” ovat vastuuttomia.

Toisaalta valmistautuminen siihen, että Britannia lähtee ovia paukauttamalla, nähdään välttämättömäksi. Britannian sopimuksetonta eroa pidetään katastrofina EU:n jäävien 27 maan kansalaisille ja yrityksille.

Hallitukselta kirje yrityksille

Tästä huolimatta Britannian kovan linjan brexit-väki saattaa ottaa EU:n suunnitelman riemulla vastaan. Se todistaisi kovan eron kannattajien mielestä sen, että lähtö ilman sopimusta hallitusti on kuin onkin mahdollista.

Britannian hallitus puolestaan kertoi tiistaina, että 140 000 brittiyritykselle on lähetetty kirje, jossa yrityksiä kehotetaan varautumaan sopimuksettomaan tilan ensi maaliskuun lopussa.

3 500 sotilasta määrättiin valmiuteen turvamaan keskeiset toiminnot Britanniassa.

Lisäksi Mayn hallitus jakaa yrityksille satasivuisen ”no-deal brexit” -informaatiopaketin perjantaina.

Ruokapula uhkaa

Britannian hallitus julkaisi elokuussa 80 kohdan listan asioista, jotka uhkaavat iskeä päälle sopimuksettomassa erossa. Tässä niistä muutamia.

Miljoonan EU-maissa asuvan oikeuksia ei voi taata. Brittihallitus itse on antanut takuut nykyisten oikeuksien jatkumisesta kaikille niille EU-kansalaisille, jotka ovat asettuneet maahan ennen 29. maaliskuuta 2019.

Britannian rajoilla voi syntyä sekasortoa: pitkiä jonoja varsinkin maantierajoilla, joissa aletaan periä tullimaksuja. Brittihallitus aikoo määrätä 3 500 sotilasta turvaamaan järjestystä maassa.

Etelä-Euroopasta tulevista tuoreruokatavaroista – tomaateista, kurkuista ja hedelmistä – voi syntyä pulaa rajaliikennekaaoksen vuoksi. Kaikki Britannian kylmävarastotilat on varattu kuukausiksi eteenpäin.

Tietyn tyyppisistä lääkkeistä voi tulla pulaa. Geneerisiä eli rinnakkaislääkkeitä on jo nyt hamstrattu, koska niiden hinta saa vaihdella markkinoiden mukaan.

Eurooppaan matkustavat brittituristit joutuvat anomaan verkossa elektronista viisumia, joka maksaa seitsemän euroa. Se on voimassa kolme vuotta.

Lemmikkieläinten kanssa matkustavat joutuvat varaamaan ainakin neljä kuukautta rokotus- ja muiden terveystodistusten hankkimiseen.

Puhelut kallistuvat

Kännyköiden roaming- eli verkkovierailumaksut saattavat nousta hurjasti lomanviettäjiltä ja liikematkustajilta. EU:ssa puhelinta voi käyttää pääsääntöisesti kotimaan hinnoin.

Jotkut EU-maat saattavat kieltäytyä hyväksymästä Britannian ajokorttia, jolloin Eurooppaan matkustajat joutuvat hankkimaan kansainvälisen ajokortin. Rekkoja ajavat eivät automaattisesti pääse EU:n alueelle.

Mantereelle suuntautuvaan bussiliikenteeseen voi tulla katkoksia, kun EU ei automaattisesti hyväksy Britanniassa annettuja lisenssejä.

Elävää karjaa kuljettavat joutuvat hankkimaan uusia lupia esimerkiksi henkilökunnan ammattitaidosta ja auton sopivuudesta.

Britanniassa valmistettua kivennäisvettä ei hyväksytä myyntiin EU:n alueella.