Uutiset

Eureninkadulla alkaa turveralli

Hämeenlinnan Eureninkadulla alkaa huhtikuussa turveralli, kun moottoritien katetyömaalta yllättäen löytyneitä turvekerroksia aletaan kuljettaa maankaatopaikalle.

Maanvaihto kestää arviolta nelisen viikkoa. Projektipäällikkö Markku Ahonen ei vielä osaa sanoa, kuinka paljon siitä koituu lisäkustannuksia. Summa on joka tapauksessa useita satojatuhansia euroja.

-Turpeen määrä ei ole tarkasti tiedossa, ennen kuin maat on kaivettu auki, hän sanoo.

Ahosen mukaan maanvaihdon ei anneta viivästyttää kauppakeskuksen valmistumista, vaan alkuperäisestä aikataulusta pidetään kiinni.

-Yllätyksiä tulee aina, kun rakennetaan. Ei tämä niin poikkeuksellista ole, hän sanoo.

Jätevesiputket kasarmien eteen

Poistettavat turvekerrokset ovat Suomen Kasarmien kohdalla Eureninkadun ja moottoritien välissä.

Niiden olemassaolo tuli rakentajille ilmi viime syksynä hiukan yllättäen. Markku Ahosen mukaan maaperätutkimuksia ei ollut tehty riittävän tarkkaan.

Löydöksen takia jätevesiputket joudutaan rakentamaan eri paikkaan kuin oli suunniteltu. Turvemaan sijasta ne upotetaan Eureninkadun ja kasarmien väliin ja osittain katulinjalle.

Eureninkadulla onkin lähiaikoina luvassa pieniä liikennejärjestelyjä viikoittain sitä mukaa kuin jätevesilinjan rakentaminen edistyy.

Eureninkadun alla ja kasarmien edessä on kovaa maata, joten sitä ei jouduta vaihtamaan.

Suoperäinen maa ei yllätys

Vanhat hämeenlinnalaiset tietävät, että moottoritie rakennettiin aikanaan suolle ja vesijättömaalle.

Kauppakeskuksen perustuksia varten maahan juntataan parhaillaan 25 metrin betonipaaluja. YIT:n projektipäällikön Timo Parikan mukaan ne holahtavat moottoritien kupeeseen kuin sulaan voihin, kunnes tavoittavat kallion.

Miten turvekerroksen löytyminen voi olla yllätys rakentajille?

Markku Ahosen mukaan kyse on ollut valinnoista ja kompromisseista hankkeen alkuvaiheessa.

-On valintaa, tehdäänkö maaperätutkimuksia viimeisen päälle tarkkaan, jos ei ole tiedossa, toteutuuko koko hanke ja minkälaisia valituskierroksia on tulossa, hän arvelee. Ahonen itse tuli katetyömaan projektipäälliköksi joulukuussa.

Suoperäinen maa ei sinänsä ole este rakentamiselle. Ahosen mukaan pehmeää savea ei olisi tarvinnut vaihtaa ollenkaan. Turve sen sijaan käyttäytyy eri tavalla ja painuu epätasaisesti, joten maanvaihto on tarpeen.

Suomen Kasarmien eteen ei kuitenkaan ole Markku Ahosen mukaan odotettavissa mitään 25 metrin kaivantoja. Hän arvelee turvekerroksen olevan muutamien metrien syvyinen. (HäSa)