Uutiset

Evira selvittää Lifen mainoskampanjan laillisuuden

Monet päivittäiset elintarvikkeet ovat menettäneet ravintoarvojaan merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tämän vuoksi ruuasta saadaan liikaa kaloreita, mutta liian vähän ravinteita. Näin väittää hyvinvoinnin erikoisliikkeeksi itseään tituleeraava Life Finland.

– Täysi markkinointikikkahan se on, ja vielä vastuuton sellainen. Elintarvikkeiden ravintoarvot eivät ole todellakaan romahtaneet. Kyllähän siitä olisi tiedotettu virallisesti, jos asia pitäisi paikkansa, sanoo elintarvike- ja ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi Suomen Kuluttajaliitosta.

Elintarvikevirasto Evira perehtyy parhaillaan Mihin ruuan ravinto häviää? -kampanjan sisältöön ja selvittää, onko sisältö ollut elintarvikelain vastainen. Lain mukaan Evira voi tarvittaessa kieltää mainonnan, jos se on harhaanjohtavaa. Kieltoa voidaan myös tehostaa uhkasakolla.

Suomalaiset ravintosuositukset perustuvat Annikka Marniemen mukaan tieteelliseen näyttöön ja ne päivitettiin viimeksi vuonna 2006. Kuluttajien ei ole syytä huolestua, sillä ruoka-aineissa on yhä reilusti ravintoaineita.

– Nykyään ruokiin lisätään vitamiineja ynnä muuta sen takia, että ihmisten pitäisi muka saada mahdollisimman paljon kaikkea. Se on pelkkää markkinointia ja ihmisten hyväksikäyttöä. (HäSa)

Lue aiheesta lisää torstain Hämeen Sanomista.

Päivän lehti

19.1.2020